Op de fiets van Kaatsheuvel naar Griekenland - Reisverslag uit Neuenburg am Rhein, Duitsland van Yolanda en Jan Dongen - WaarBenJij.nu Op de fiets van Kaatsheuvel naar Griekenland - Reisverslag uit Neuenburg am Rhein, Duitsland van Yolanda en Jan Dongen - WaarBenJij.nu

Op de fiets van Kaatsheuvel naar Griekenland

Door: Yolanda

Blijf op de hoogte en volg Yolanda en Jan

03 Mei 2019 | Duitsland, Neuenburg am Rhein

Verslag vanaf ons vertrek 21 april 2019 tot 3 mei 2019

Dag 1 vandaag gaan we samen op pad. Rond 8.30 is door Jan gepland om te vertrekken.
De afgelopen dagen is de hele santemekraam op de fiets gegaan. Jan heeft de fietsen in orde en voorzien van genoeg reserve materiaal. De christoffel en reisboeddhas gaan mee, we zullen ze zeker kunnen gebruiken. We kregen de afgelopen dagen lieve berichtjes, bemoedigende woorden dus dat gaat lukken.
Buren zijn belangstellend en zullen ons huis voor de komende maanden bewaken!
Om 8.00 uur bellen mensen aan om ons uit te zwaaien, een stil vertrek zat er dus niet in, jammer Yolanda.
Nee hoor, het was keileuk dat julliep er waren, dank je wel ,moeder van Dongen, Annie, Raquel, Conny, Lauri, Wil, Moniek, Corrie, Bas, Marie Therese en Michel.
Nou ons ros wordt echt onrustig , de zon schijnt dus gaan met die banaan.
We fietsen nog wat onwennig met al die meuk erop maar dat komt snel goed. De route gaat via Tilburg, nog effe mijn oude werkplek groeten, haha, daar hoef ik niet meer te zijn, ook wel heel prima toch! Hoezo mazzel kip! We komen bij de Hertenweide langs, hier wordt onze eerste koffie met Dongense eierkoek verorberd. Niet geheel toevallig dus dat ook hier veel kampeer herinnering ligt en dat hier onze eerste stop is.
We vervolgen onze route en passeren het Reuzels”kutje” , een kasteeltje waar we vaker koffie deden om langs Postel aan het kanaal Bocholz Herentals te komen ,deze verbindt de zuid Willemsvaart en het Albertkanaal. Wij zullen de Zuid-Willemsvaart volgen tot Meerssen.
Het is prachtig de natuur bot uit, veel vogels, eenden, nestjes , rust en kei mooi weer. Prachtige fietspaden, goed gepijld en geen auto’s.
Het is erg warm ,gelukkig wel wat wind en wel op de kop dus dat is ietsje minder zeker omdat we vandaag de bizarre planning hebben om in Wijlre ( Limburg) te komen, 145 km peddelen....
Ja , je moet er wat voor over hebben toch!
Op tijd wat drinken en eten helpt.
Plots staan we stil voor een enorm fabrieks hek, o.k. einde fietspad, bord gemist dus.
Jammert drug een 6 tal km’s, opletten is toch wel handig!
Soms wordt asfalt grevel en moeten we met ons ros door het zand omhoog duwend een viaduct boven ons bereiken. We lijken wel Kitty en André van wie we een dergelijk filmpje mochten ontvangen. Nou de km’s gaan tellen, ik krijg soms kramp in mijn benen. Jan is fit, ja hij is natuurlijk beter getraind of heeft minder bepakking dat kan natuurlijk ook, Bert zei dat al.
Rond 19.00 uur arriveren we na een laatste klim bij het Bakhuis op de Berghof in Wijlre, 1e doel behaald. We worden hartelijk ontvangen door de hele familie met een lekkere hap en koel biertje. Top, de tent wordt op de bergwand gezet, ons nieuw onderkomen daar voor 2 nachten. Ja van caravan naar Bakhuis, naar woonhuis en terug in het Bakhuis, we hebben alle varianten gehad daar, dus dit is nog een nieuwe vorm voor ons op die plek!
Het is een volle camping, Amstelgold race , mooi weer en niet te vergeten 1 e Paasdag. De kop is eraf, morgen rustdag naar de voetbal met de mannen, die gelukkig blijkt later winnen. Daarna met de hele familie uiteten, iets wat voor ons op zondag traditie mocht worden tijdens de 10 mnd Limburg.tijd gehad om bij en na te kletsen , vanavond tijd om afscheid te nemen van Ilona en Bert, dat valt zwaar, tijdelijk hoor, ze zijn nog niet van ons af!

23april
Frisse nacht , gelukkig extra deken van oma gehad, vandaag gaat het richting Monschau. Alles ingepakt, afscheid van Tiny en Wiel, nu trappen maar met een fikse frisse tegenwind.
We bereiken Aachen , het station en dus de Vennbahn route , dat gaat goed. Al snel is er de stilte, het groen, een licht stijgend pad. Op tijd gefoerageerd, de ervaring leert op tijd inslaan, je weet maar nooit. Honger en dorst is immers niet fijn.
Veel bloesem, veel bloeiende bloemen in de berm, een enkele fietser, skater, het gaat lekker.
We komen in Monschau aan. In de Ortsmitte zijn veel bedrijven gesloten, immers vroeg in het seizoen en fris, dat is wel gek, een andere sfeer, dat ziet er anders uit.
We vinden vlot de camping stijl naar beneden, langs een kabbelend beekje. We slaan ons huis op, nemen een warme lekkere douche, gelukkig ook flink waterdruk op de sproeikop, dat is luxe. Gelukkig kan ik zeggen dat we tot 3 mei dat geluk mogen gebben, 1 van de basis ingrediënten voor zo n tocht vinden wij.
Vanavond goed gegeten in een restaurantje met een enorme onderbezetting van personeel zodat de enige die bediende gillend gek liep te worden. Tijd voor ons kost geen geld, bijkletsen en stiekem genieten van dit gebeuren en nog goed gegeten ook , wat wil je nog meer?!

24 april
Paar regendruppels bij het ontbijt, goed kunnen opbreken.
Buurman vroeg naar ons plan, wees ons op de inderdaad prachtige Kroatische kustweg maar wees ook op het verkeer die geen fietsers gewend zijn, dus pas op, dit nemen we zeker mee!!
Vandaag pittige dag , veel klimwerk, zelfs 10 % ers die bijten in je kuiten. Wel schitterend, we wisten niet dat er zoveel fietspaden in het groen zijn die ook nog aan elkaar verbonden zijn, haha.
We komen langs de Ahr terecht, bij Nettesheim is het gelukkig alleen maar dalen, schitterend. We arriveren op de camping , een boerengehucht , alles gesloten wat er al is. De camping is de plek voor de dorpelingen als noodwinkel , ja met 1 blik ravioli een flink assortiment maar wel bier dus dat is fijn.
We zetten snel de tent op want er is slecht weer in aantocht. We koken onder het afdak van de receptie, daar is het droog, als alles dicht is, is het even niet anders toch. Al vroeg plat, oei er lijkt iets te lekken hoog in de tent. Gelukkig en piep klein ,oud gaatje. Gelukkig heeft Jan tape bij en ik maar denken wat moet hij met die rol tape in de reserve bagage..... het is dicht

25 april de boel bleef droog, wel fris in de nacht, dus belangrijk voor de komende dagen want 2 -6 graden is frisjes hoor. We vertrekken rechts de camping af de berg op en jawel hoor het had die andere rechtsaf moeten zijn dus we worden 2 x vriendelijk begroet door een aardige man, nou ja die zal ook wel gedacht hebben, sufferds...we pikken de Ahr route weer op en passeren een man die handmatig de bast van een flinke boom verwijderd. We bedenken dat dit een klus moet zijn maar in dit gebied blijkbaar normaal. 6 km verderop ontdekken dat we de weg kwijt zijn en we rijden omhoog stroomopwaarts en dat klopt niet.
Op 3 plekken in het gehucht aangebeld, bij de 3 e roep er iemand vanaf de weg, kann inch dir helften? De vrouw belt en wijst mij de weg, terug tot de man bij de boom ( dit blijkt haar man te zijn ) hij helpt jullie verder. Hoezo bijzonder!! Gevonden route , vervolgd gelukkig naar beneden. We komen op een slechter stuk maar wel veel eekhoorns, wezels en ander dierlijk gespuis, op de camping aangekomen, een wijnvat met heerlijk bed en lekker warm, top.
We ontmoeten 3 Nederlandse fietsers op weg naar Rome en 2 ligfietsers met een ligfietscamper combi, een opblaasbare fietscamper die de volgende dag lek bleek te zijn, een maandagochtendbrouwsel aldus de eigenaresse, dure aankoop dus, dan maar liever een gedicht gaatje in die 30 jarige expeditie
tent ppvan ons, hoezo oud goed beestje!!

26 april
Het is wederom grijs, het druppelt wat, we pakken ons meteen goed in tegen de regen, nat is immers koud en niet snel droog. Die overschoenen zijn top nu! We zijn inmiddels op route euro velo 15, de route die langs de Rijn gaat dat is even wat anders langs de Ahr. Vele cruiseschepen, tankers, containerschepen gaan en komen, wat een drukte op die Rijn.
Aan de andere zijde van ons loopt het spoor langs de hele Rijn , dus dat geeft rust en perspectief mocht het nodig zijn.
We passeren mooie plekken, Boppard, Rudesheim, kastelen , de Loreley, genoeg te zien.
De wind is doorgaans niet te sterk maar wel kopwind, dus trappen en soms achter elkaar uit de wind bij Jan. We hebben er nu 450 km opzitten.

27 april
Een mooie dag wederom langs de Rijn, veel waterpartijen er langs, vennetjes, broedende zwanen, waterkippen etc plaatjes zijn het.
We arriveren in Mainz waar we over een kermis fietsen , plots een enorme bui, gelukkig net een brug, schuilen en eten dat komt goed uit.
We ontmoeten een wereldfietser, een Engelsman, 30 jaar ,alles verkocht, baan opgezegd, 2 jaar op!pad. Hij gaat het doen van 20 euro per dag dus dat komt wel goed??!
We hoopten in een jeugdherberg te slapen, prachtig ding maar alles belegt zoals dat heet daar! De receptioniste is erg aardig en verwijst ons naar een dichtbij gelegen hotel. Mooi er is nog plek en ook voor onze fietsen, gelukkig. Zelfs is er een zwembad. Heerlijk gezwommen fijn voor het lijf, een waar paradijsje nu.
We vinden ons kostje en wijntje, drogen onze tent goed, pakken goed in. Lekker geslapen en goed ontbijt.

28 april
Speciale dag , Transplantatiedag van mijn zus, 20 jaar later! Top.
We fietsen weg, we horen een tik aan mijn fiets, af en toe, oei toch niet als in 2017??
Jan denkt de versnelling, een fietsenmaker scoren i.p.v. straks in andere landen getob. Komt goed.
Plots een bui 10 minuten te vroeg dus nat in dit soort gebieden, jammer. We komen in Ludwigshafen , geen fijne stad, steken snel de Rijn over naar Mannheim, een mooie oude sfeervolle stad, effe zoeken naar Baladins die niet meer bestaat en nu Best Western heet, haha. Goed hotel, fietsen veilig binnen, dat is mooi.
Nog wat rongescharreld.

29 april
Vlot stad uit, na eten te hebben ingeslagen, de route gevonden. Ieder heeft zijn eigen taken, vaste structuur, alles heeft vaste plek dus weinig gedoe.
Het voelt goed om zo op weg te zijn, goede gesprekken maar vooral stil, veel mooie dingen zien en beleven. Je hoofd stil alleen maar resorberen wat je ziet en voelt.
Vandaag veel,ooievaars, nesten, zwanen, watervogels, roeiers,top.we komen in Worth am Rhein op de camping, een klein hutje, warm, droog en een bed. We richten in , fietsen droog, het is stil op de camping , eigenlijk veelal vaste plekken maar onbewoond te koud aldus de eigenaresse. We drinken een biertje, heerlijk welverdiend en een lekker ijsje.
Vanavond lekker gegeten in een klein restaurantje, geitenkaas salade met honing en daarna lekker stukje vlees, super.

30 april
De Rijn betekent ook veel industrie Mn steen, zand, grint, dus alles is stoffig. Wat denk je van die auto’s, de was en de gordijnen, het zand knarst tussen je tanden, wel goedkoop beleg zullen we maar denken....
Enorm contrast tov al dat groen en water. We arriveren in Strassbourg ( Frankrijk), gezellige sfeervolle studenten stad, druk, goede fietspaden, veel rails dus opletten
We komen bij het station bij een hotel, de fietsen mogen in de receptie, in de hal, geen probleem.
We schrijven ons in, zegt de receptioniste “ van Dongen” ?
Dat is een bekende duurbetaalde schilder, hij clickt het internet aan , toont werken van hem en wijst er 1 aan.
Laat dat nou een werk zijn wat ik ken via een cliënte van mij, we spraken hier samen over tijdens haar therapie, ja Mieke, jij reist dus gewoon mee! Bijzonder hè, ver weg maar zo verbonden.
We hijsen de tassen van de fiets , de fietsen 2 trappen op, gelukt.
We scharrelen wat rond en eten wat. In de avond kijken we op de iPad tv, dank je wel ma voor de Ziggo app, ik genoot van het voetbal.

1 mei
Nationale feestdag, we pikken de Rijn weer op en peddelen naar Sasbach am Kaiserstuhl, alles was dicht, wel een mooie dag , drukte bij het water, fietsers,mensen zijn lekker vrij en genieten, wat een geluk met het weer.

2 mei
Goed ontbijt van een oud echtpaar die jarenlang het hotel draaien, vriendelijk, maar toch zakelijk zo wil,ik het hebben
Controle en structuur. Geeft niks hoor als je 70 bent!! Zonder al die drukte kunnen ze denken wij niet meer...
We gaan op pad om een fietsenmaker te scoren , komen bijnemen gesloten zaak op naar de volgende...
Ook dicht , beperkte openingstijd blijkt als ik brutaal aanbel, mein man habt arzt zeit beperkung... hij komt toch, kijkt wil wel helpen maar ja, toch ook niet.
We verlossen hem en zoeken verder.
We rijden Neuenburg am Rhein in en belanden bij een fietswinkel binnen, nou ja binnen.. het is 12.40 en de pauze is van 12.30 - 14.30. We zoeken snel een kamer, de regen en wind komen, 2 nachten omdat er nattigheid komt dit weekend. Ook rust is even prima.
We gaan naar een oud fietsenmakertje, deze kent geen Rohloff naaf dus terug naar de grote winkel. Hij ziet het snel, de versnelling moet bijgesteld maar kan pas volgende week, niet om te praten. Geen tijd....
Service is onze reclame toch??!!
Terug naar ons hotel waar Jan internet bekijkt en zelf het probleem oplost, hoezo handig!
Hoezo ieder zijn kwaliteiten...compliment Jan
Vanmiddag reisverslag op gepakt omdat we goed internet hebben. Toen ik klaar was en alles wilde controleren was alles weg behalve de 1e dag, net website onderhoud hmmmmm
Dus nogmaals aan de slag.
Alles went en alle begin is moeilijk yo!
Hoop dat nu iedereen het verslag wel goed ontvangt en even mee kan reizen met ons
We zitten 30 km boven Bazel, alles ok, 750 km gefietst zonder lekke banden Doeii

• 03 Mei 2019 - 13:06

Judith En Anton:

Leuk he om nostalgisch te beginnen
    Was het ook een goed idee om jezelf zó te testen, Geen naweeen?
    Heel leuk om weer wat te horen.
    Toi Toi

• 03 Mei 2019 - 13:48

Diny:

Hoi Jan en Jolanda, een goed begin is het halve werk! Het klinkt goed tot nu toe, dus ga lekker zo door. Veel plezier en denk aan jullie veiligheid

• 03 Mei 2019 - 15:31

Conny:

Heey wat gezellig. Lekker even meereizen in gedachten. Die regen en kou snel achter laten en op naar de zon. En gek zeg dat jullie een gaatje in die tent hebben, zo oud is hij toch niet

• 03 Mei 2019 - 17:12

Toon En Monique:

Hoi Jan en Jolanda,
    Wat een mooi reisverslag en al in zoveel plaatsen geweest in zo’n korte tijd.
    Hoop dat het weer wat beter wordt.
    Heel veel fiets plezier en tot horens!

• 04 Mei 2019 - 06:33

Ton En Nel Van Der Geld:

Wat een geweldige tocht. Jullie maken ook van alles mee. Mooi verslag en een heel avontuur. Veel succes en plezier met jullie fietstocht. Tot horens!

• 04 Mei 2019 - 06:38

Harrie Verwiel:

Hoi Jolanda en Jan

Leuk te horen dat alles goed gaat en dat je je eigen fietsenmakers bij je hebt.
    Fijne reis verder.

• 04 Mei 2019 - 10:11

Moniek:

Leuk verslag, jullie hebben het goed. Geniet ervan! Dikke kus

• 04 Mei 2019 - 11:28

Rien En Corry:

Wat een fietsverhaal!!! Prachtig!!! Is wel wat anders dan een bietje rondtokkelen met een busje. We volgen jullie avonturen met de Bosatlas ernaast. Beroepsdeformatie van Rien. Een "reisveiligverder"knuffel en we zien uit naar het volgende verslag. Rien en Corry

• 04 Mei 2019 - 17:31

Anton En Judith:

Ja, heerlijk voor ons om weer "mee te kunnen leven" met jullie reistocht en je )ietwat onderkoelde) commentaar op wat jullie meemaken. Tussen de regels dóór valt er ook nog wel wat te lezen, denk ik
    Jullie zijn al wel een heel eind, he
    Bij jouw/jullie verslag heb ik geen boek meer nodig, gewoon reality uit de eerste hand.
    Ik blijf genieten!! Jullie toch ook?

• 04 Mei 2019 - 18:07

Bert En Ilona:

Hey jan en Jolanda
    Zo te lezen gaat het hartstikke goed met jullie avontuur.
    Leuk om jullie te volgen. Bij ons ook alles oké.
    We zitten nu lekker te eten bij van der valk in houten ( luxe hotelletje

• 05 Mei 2019 - 07:33

Monique Broers:

Hoi jan en yolan, heel fijn om via tekst jullie avontuur mee te kunnen lezen en beleven!
    Veel geluk en plezier samen

• 05 Mei 2019 - 13:38

Corrie En Bas :

Hoi hoi, Wat fijn om jullie te kunnen volgen. Kijk goed uit en geniet.
    Hartelijke groet van ons

• 06 Mei 2019 - 07:03

Dorine En Ruud:

Hoi Jan en Jolanda,

Wij genieten vanuit Raamsdonk met jullie mee hoor. Prachtig om zo te genieten van de kleine en mooie dingen in het leven.
    Succes voor de volgende etappe.
    Liefs van ons uit Raamsdonk

• 06 Mei 2019 - 10:07

Henny:

handig die Jan, heerlijk. Het klinkt als een heerlijke balans tussen hard werken en rust nemen. Dat is fijn om lang vol te houden. Hopelijk fijn weer, hier hagelt het nu en is het echt koud,niks aan!Fiets en geniet veilig verder, liefs van mij

• 07 Mei 2019 - 05:08

Gustaaf :

Fijn om jullie verslag te lezen en te horen dat alles goed gaat.
    Groetjes van ons allemaal.

• 08 Mei 2019 - 14:13

Ome Ad En Tante Jeanne:

hoi jan en Jolanda We zijn misschien wat laat maar ik heb vandaag pas bericht binnen waar je uithangt.
    Prachtig om dit zo mee te kunnen maken . Wij fietsen in gedachte met jullie mee Wij wensen jullie veel fietsplezier en vooral mooi weer. groetjes