Jan en Yolanda op de fiets naar Griekenland - Reisverslag uit Kaatsheuvel, Nederland van Yolanda en Jan Dongen - WaarBenJij.nu Jan en Yolanda op de fiets naar Griekenland - Reisverslag uit Kaatsheuvel, Nederland van Yolanda en Jan Dongen - WaarBenJij.nu

Jan en Yolanda op de fiets naar Griekenland

Door: Yolanda

Blijf op de hoogte en volg Yolanda en Jan

30 September 2019 | Nederland, Kaatsheuvel

22 september 2019
We zijn zoals ik schreef zondag middag om 15.45 gearriveerd op de Berghof in Wijlre, een dag eerder dan verwacht. We hadden de wind in de rug en de afgelopen paar dagen hadden we flink wat kilometers gereden, deels omdat het goed ging, we wellicht de stal ruiken maar ook omdat de slaapplek soms moeilijker te vinden is dan gedacht.
Na een fijne ontvangst bij Ilona en Bert hebben we lekker wat gedronken en zoals de traditie is daar op zondag frieten op de berg. Dus zo ook vandaag een prima plan. Hoe kan je nou toch een frites speciaal missen maar toch het smaakte heerlijk!!
Lekker nageborreld en lekker in een fris bed bij Tiny en Wiel.
Heerlijk geslapen.

De dagen er na rustig aan gedaan, nadat we maandag in het Bakhuis konden. Een heerlijke plek, lekkere douche, alle comfort wat we nodig hebben dus super fijn.
Verhalen komen voorbij en al wat erbij hoort. Weer genieten dus.
Jan reinigt de fietsen die wit waren van de grevel paden, mijn voorband bleek een piepklein gaatje te hebben dus wordt geplakt.
Onze kleren goed gewassen in de machine, heerlijk, vooral die handdoek en je sokken....
Overleg met het thuis front over de thuiskom borrel.
Heerlijk naar de kapper geweest, had zo wat een strooien dakje, de lengte valt mee waarschijnlijk omdat ik weer veel fiets en daar de energie naar toe gaat, hetzelfde geldt voor onze nagels.

We wennen een beetje aan de wereld die (door) draait.
Het weer wordt frisser, wat grijzer, voorspelling wel regen op komst.
We lopen ook nog een stukje , ook bijzonder. We vertrokken in april toen de natuur groener werd, de bomen gingen vullen, de bloemen gingen bloeien . Nu zien we de bladeren verkleuren, prachtig al die kleuren, de paddestoelen zijn er weer, de notenbomen dragen veel vruchten,de mais wordt eraf gehaald net als de eerste suikerbieten die zijn gerooid, de herfst is begonnen.
Het is ook fijn om de seizoenen te ervaren vinden we.

Plan donderdag een flink stuk fietsen als het weer het toelaat, onderweg overnachten en vrijdag op gemak het laatste stuk fietsen.

Donderdag ochtend, de fietsen staan gepakt, het bleek een dertig kilo per fiets te zijn( ja, wel inclusief tent, kookspullen, slaapspullen , reserve materiaal, kaartwerk, eten voorraad, kleding etc). We drinken nog een bakkie met Ilona en om 11.00 uur zitten we op de fiets richting Valkenburg.
Meteen als we weg rijden voelen we de eerste druppels.
Eer we bij Meerssen zijn worden de overschoenen aangetrokken( een super goede aankoop geweest, je voeten en schoenen blijven droog en ze vallen enorm op met dat geel/ groen ,reflecterend materiaal. Even later snel de regenjas aan, het is niet koud maar nat.
We rijden prima met zuidwesten wind dus dat is geluk!!
Mooie route langs de Maas en kanaal, dorpjes waar we nog niet eerder waren, rustige wegen nu wel wat meer dorpen.
Rond 14.30 binnen lunchen, in Weert, een lekker soepje dat smaakt goed.
We besluiten tot Leende door te fietsen, pakweg 85 km fijn voor morgen dan hoeven we niet zo ver.
We arriveren in Leende bij een b en b, de Spiering , een kunstenaars nestje,( bij Jos en Madonna Leurs) prima plek.
Vriendelijke ontvangst met koffie en de nodige verhalen.
Een fijne kamer met lekkere douche. Vanavond eten we heerlijk in een restaurantje met een heerlijke Italiaans wijntje, hoezo een feestje.
Jeetje onze laatste etappe morgen, 160 dagen op pad....
zo’n 7000 km getrapt, door 9 landen , tig keren grenzen overgegaan omdat we langs de Rijn fietsten( Nederland, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, heen en weer).
Op ongeveer 78 plaatsen geslapen , op de camping, in een wijnvat, in een hut op de ferry en onder de piano op de ferry,
b en b, hotels, gast haus, jeugdherberg, in de tuin, zimmer, studio, appartement, in een soort Versailles hotel, Bakhuis).
Mensen ontmoet die ook op pad zijn, te voet van Brabant naar Jeruzalem, te voet van Noordkaap naar Athene in etappes, op de fiets in je uppie van de punt van Italië naar de Noordkaap, een Duitser op de fiets door Frankrijk , van de Atlantische kant van de Pyreneeën gelopen richting Italië, daar weer op de fiets naar Rome en dan terug naar Hamburg, 3 Argentijnen, vader, moeder en zoon 8 jaar op fiets met kar en tandem richting Australië al 3 jaar en 3 maanden onderweg( bestaan van hun eigen boek) zo maar wat voorbeelden.
We hebben eigenlijk alle dagen buiten kunnen lunchen, ondanks dat het in het begin minder goed weer was.
Vaak maakten we zelf ons warm eten op de Tangria kookpit( 34 jaar oud) en onze fjallraven 1 stok piramide tent ook 34 jaar oud, die zich nog kranig hield!
We hebben wel ervaren dat onze slaapzakken eigenlijk net te dun waren ( 8 graden, moest kunnen...) in de eerste paar weken toen het kouder was.

Vrijdag na een super lekker ontbijt , uitgezwaaid door de eigenaren, op pad, de zon schijnt!
We fietsen een mooie route langs de bossen en heide naar Eindhoven , via Oirschot waar we lunchten op het gemak.
Bij Best nog een wegomlegging over een zandpad van een 10 km omdat er een duiker werd gelegd bij het kanaal, voor 10 m effe om.
We komen bij Tilburg langs het Wilhelmina kanaal waar het gaat regenen, eer we in de Moer zijn , zijn we toch wel enigszins nat.
We drinken wat bij het Maoske en nadat er een harde korte bui valt rond 17.00 uur fietsen we naar de Slingebeek.
We worden daar ontvangen, door familie vrienden en buren zo leuk, zo geweldig , niet te geloven.
Er is van alle kanten gezorgd voor de gasten door Conny en Marie Therese, drankjes, hapjes... perfect.
Er hangt een mooie foto collage bij de voordeur.
Dan volgen de verhalen, de bloemen, de kaartjes, de vele wijntjes, we worden ontzettend verwend.
Wat een thuis komst, wat een ontvangst, prachtig.
We borrelen en kletsen en om 2.30 lagen we voldaan in ons eigen nestje.

Wij hebben een prachtige tijd gehad, genoten van elkaar, de natuur , allerlei belevenissen. Nooit bang of ongerust geweest
Ontzettend mooie fietswegen gehad.
Een reis om nooit te vergeten en voor “ herhaling” vatbaar.
Er wordt onderweg stilgestaan bij een volgend plan met de ervaring die we ook nu weer hebben mogen opdoen.
Wat kun je met basis dingen gelukkig zijn, blij zijn.
24 uur samen 160 dagen lang ook een bijzondere ervaring, elkaar prima verstaan, aanvullen, respecteren, SAMEN op weg zijn op makkelijke en moeilijkere stukken, door berg en dal, TOP.
Ik heb gevoeld dat ik voor mij belangrijke mensen met me mee kon nemen, ze waren er voor mij, ze waren bij mij, dat is zo’n goed gevoel. Een reis die mij bewust heeft gemaakt, die ons leven enorm verrijkt heeft.

Nog wat details:
1 band geplakt in Limburg omdat die zachtjes leeg liep na 7000 km, de krank gaf nog wel op en af wat problemen maar belemmerde niet om door te kunnen fietsen.
Achterspatbord was stuk aan de ophanging, geïmproviseerd opgelost, achter tandwiel klem 3 x op nieuw in het vet gezet bij allebei de fietsen, remblokken vervangen, een aantal poetsbeurtjes onderweg
De fietsen stonden altijd veilig, vaak binnen, zelfs in de vide van het hotel of bij de receptie van het hotel.

In 160 dagen ongeveer een dag of 10 meer of minder regen
(Of zelfs natte sneeuw) dus viel heel erg mee.
Maximaal 47 graden in Griekenland.

We hebben ons een aantal keren per ferry boot verplaatst ( fietsen gratis) , met de trein ( € 5.00 per dag per fiets )en per bus , 1 x gratis en 1 x €15.00 voor 2 fietsen ( de fietsen onder in de bus)

Bij hitte, dagelijkse drank op de fiets: thermosfles gekookt water voor koffie, thee of bouillon. 1,5 liter fris, cola, sap evt een 2 e fles, thermo bidon water, 2 gewone bidons, die bijgevuld werden bij grote warmte.

per persoon
2 korte fietsbroeken, 2 fiets shirts, zweetshirt, wind Jack dun en dik, fiets handschoenen, winterhandschoenen.
Lange fietsbroek, sokken, fiets schoenen, regenjas, regen broek, overschoenen.
Badkleding, 2 snel drogende handdoeken, toiletspullen.
Rokje, korte broek, 2 shirts, jurkje, 2 stel onderkleding, wandelbroek ( afritsbaar), Keen sandalen.
Slaapzak, lakenzak, slaapmat ( therma rest, self floating)

Inmiddels hebben we de spullen verzorgd , gewassen en gepoetst en proberen we te wennen aan het “thuis zijn”.
We genieten na met een huis vol bloemen en lekkernij vergezeld van heerlijke wijntjes.
We lijken wel in een hotel te zijn, waar we bijpraten en verwend worden door Conny met o.a. lekkere maaltijden.

Wij willen iedereen ontzettend bedanken voor alle reacties , apps, telefoontjes en berichtjes, voor alle support tijdens deze mooie fietsreis.
Liefs Jan en Yolanda

• 01 Oktober 2019 - 12:20

Ruud En Dorine:

Lieve Jan & Yolanda,

Gewoon: FANTASTISCH

Jullie hebben genoten, wij hebben genoten, en dat moeten we met zijn allen ook blijven doen.
    Vooral van de mooie, kleine en bijzondere dingen in ons leven.

Wij wensen jullie dan ook nog vele mooie liefdevolle, gelukkige en vooral gezonde jaren samen.

Liefs, Ruud en Dorine

• 01 Oktober 2019 - 12:58

Leonie Damen:

Lieve Jan en Yolanda,

het was ontzettend leuk om jullie reis hier ook te volgen en om te lezen dat jullie er ook zo van genoten hebben.
    Je beseft dan inderdaad dat geluk toch in hele kleine dingen zit en niet materialistisch is.
    Gelukkig is de reis goed verlopen en kunnen jullie hier mooi op terugkijken.
    Fijn dat we bij het Welkom Thuis feestje mochten zijn, die inderdaad super verzorgd was.

Nu lekker nagenieten van de trip!

We zien jullie weer snel!

Groetje, Marco en Leonie

• 01 Oktober 2019 - 17:06

Diny:

Geweldig, wat een reis en dan zo thuis komen, heerlijk!

• 08 Oktober 2019 - 12:22

Rien En Corry:

Lieve vrienden,
    Dank dat jullie ons lieten meegenieten van jullie prachtige reis!!! Maar we zijn toch wel heel blij dat we jullie gezond en wel weer in de Kets konden knuffelen. We hebben bij jullie thuiskomst niet al jullie verhalen gehoord. We konden jammer genoeg niet tot half 3 blijven hangen. Maar wat in het vat zit.... Dus voor jullie of wij weer aan de haal gaan moet dat vat toch nog wel leeg!!! Voor nu, lieve groet en tot gauw. Rien en Corry