Jan en Yolanda op de fiets naar Griekenland - Reisverslag uit Neuenburg am Rhein, Duitsland van Yolanda en Jan Dongen - WaarBenJij.nu Jan en Yolanda op de fiets naar Griekenland - Reisverslag uit Neuenburg am Rhein, Duitsland van Yolanda en Jan Dongen - WaarBenJij.nu

Jan en Yolanda op de fiets naar Griekenland

Door: Yolanda

Blijf op de hoogte en volg Yolanda en Jan

16 September 2019 | Duitsland, Neuenburg am Rhein

Dag lieve mensen
Hier zijn we weer, het is effe geleden dat jullie ons gehoord hebben, inmiddels een heel eind gefietst, enorm veel gezien.
Fantastisch weer tot nu toe, fit, goeie zin en inmiddels fietsbenen.
Wij willen nog een keer iedereen bedanken voor alle reacties, berichtjes, knuffels en support!! Altijd weer leuk om dit te mogen krijgen.

Wij zijn 9 september 2019 vanuit de jeugdherberg in Rovereto, (die overigens prima was, schoon, goed eigen sanitair en zelfs airco, midden in het centrum) vertrokken( een extra dag gebleven ivm het slechte weer).
We fietsen vandaag richting Bolzano. We verlaten vlot de stad en pikken onze route op langs de Adige (Etsch). We belanden in een enorm fruit gebied, tig verschillende soorten appels en veel asperge velden. De fruitboeren zijn hard aan het werk met inmiddels enorme plastic kisten. Het valt ons op dat ze maar met weinig mensen plukken! Dus zoek je nog een baantje, werk genoeg daar!
Prachtige fietspaden, geen ander verkeer. Een prachtig blauwe lucht, weinig wind, heerlijk. Vandaag worden we veel vergezeld door enorme bergen om ons heen van 1500-3300 m, sneeuw op de hogere delen, zo mooi, zeker met die zon die weer schijnt, het lijkt niet op te raken. Wat voel je je klein tussen die reuzen. Maar ook wat voel ik me sterk en blij dat ik hier zo maar op mijn fietske door heen , over heen en langs mag rijden, kilometers lang. Vandaag overigens een “vlakke” dag om te fietsen.
Op tijd drinken voor de hitte, inmiddels zijn we elke dag uitgerust met een thermoskan heet water( voor koffie, thee en bouillon, de laatste heb ik hard nodig om mijn zout op pijl te houden. Ik transpireer als een gek en merk dat ik snel vocht heb in mijn gezicht vandaar de bouillon). Daarnaast 3 bidons water, isostar, die regelmatig bijgevuld worden op waterpunten langs de weg en een grote fles cola, sap whatever, jongens je stikt van de dorst als je niet oppast.
Vast elke dag is ook brood, beleg en fruit voor als we het niet tegen komen en 1 nood rantsoen voor warm eten.
Je denkt goh overal is wel iets te vinden maar de ervaring leert iets anders.
We komen rond 16.30 in Bolzano een echte grote stad met enorm veel fietspaden en goede bewegwijzering. We komen wederom in een Youth hotel,( vlakbij de bus en trein) haast nieuw, goed georganiseerd, fietsen kunnen achter in de tuin. Het leuke was dat we door de hal met de fietsen met meuk van 2 trappen moesten dus dat was wel een klusje. Het lukt en ze staan veilig, zeker met een enorm dikke kabel die daar 2 aftandse verroeste fietsen bewaakte, die lekke banden hadden, dus ja daar heet je Jan voor , voor ons een extra slot.
We hebben voor de eerste keer een gedeelde kamer met nog 2 mensen, helemaal prima. Keurige douche en toilet.
Heerlijk rond gescharreld in Bolzano ook weer een prachtige stad.
Italie stikt van zulke mooie oude en gezellige steden. Heerlijke plekjes, parken, restaurantjes, hier leven ze buiten.
De volgende dag op tijd op. Een super lekker ontbijt en we gaan weer op pad. Jan rijdt voor mij de stad uit, we zouden nog geld pinnen, echter Jan heeft er zo de gang in dat we snel op de fietspad zijn , op onze route......meteen begint het al wat te klimmen en zie ik steeds Brenner pas voorbij komen. Plots krijg ik toch wel het gevoel dat we richting de verkeerde pas gaan. Het kost even moeite om Jan te bereiken in de drukte en in die fiets flow en eh ja hij wordt immers ook wel wat minder goed horend!!
Ja hoor, we zitten fout, terug en zoeken naar de route die ons naar de Reschenpas brengt. Blijkt dat we een heel eind terug moeten om de stad heen en aan de andere kant Bolzano uit.
De route wordt opgepikt en we draaien op de Via Augusta.
We rijden richting Merano. In Merano is het zoeken naar de bakker, we staan stil, kijken op de kaart en navigatie, soms best lastig om goed te zien waar je bent met al die smalle drukke straatjes.
We willen rijden en plots slaat Jan zijn achterwiel vast, wat blijkt de elastiek van de binder is in zijn wiel geslagen en blokkeert de hele boel.
Nou fiets aan de kant, tassen eraf, fiets op zijn kop. Achterwiel eruit, gelukkig is Jan handig . Zelfs het beruchte klemmetje was in het nou gekomen, gelukkig niet kapot!! Meteen ook nu maar dat klemmetje weer in nieuw vet ,2 vliegen in 1 klap.
Met bodymilk de smeerhanden ingesmeerd om ze daarna met wc papier haast brand schoon te krijgen, ja je moet iets jongens.
Zo we zijn weer zover en beseffen wel even wat er had kunnen gebeuren ...
We rijden Merano uit en ik vraag de weg naar de Reschenpas, vraagt de man als eerste, “ heb je toch wel een e- bike om die pas te doen” ..... nee hoor , ik heb mijn benen zeg ik, je had dat gezicht moeten zien van hem.... ja iedereen rijdt tegenwoordig op e bike zelfs de MTB die je ziet.... dus wel een logische reactie toch.
We gaan aan de klim beginnen. De Adige loopt tegen ons in naar beneden, een mooie rivier, die stevig stroomt maar ook breder en rustiger is. We komen al snel bij 6 haarspeldbochten, het is echt pittig, plots moet ik van mijn ros af, ik krijg de benen niet rond. Jan kruipt langzaam omhoog......wat blijkt, gelukkig wist ik dat niet 14-20%!! Gelukkig dat ik dat niet wist want dat is met bepakking echt wel heel zwaar en lastig en had ik me toch wel 2 x bedacht. Jan heeft fiets geparkeerd en haalt mij op, samen sleuren we ook mijn ros naar boven. Ja liefde is!!
Prachtig is het hier dus onze inspanning wordt beloond. We komen in Latsch, een lekker hotelletje met een heerlijke kamer.
Jan vervangt onze remblokken in de garage zodat we morgen veilig de pas kunnen doen.

De volgende dag gaan we op de pedalen om het 2 e deel van de pas te doen, nu wat rustiger klimmend max 8% maar ook vlakkere stukken. Prachtige plekjes als Valentino, Schlunders met goede voorzieningen. Er komen hier erg veel mensen naar beneden die zich naar boven laten brengen per trein en of bus en dan lekker afdalen op hun gemakje. Ook zijn er veel fietsreizen vanuit Het noorden naar Venetië op deze route. Dus redelijk druk op die klim, wel wat anders dan de Splugen pas dus.
Rond 1500 m gaan we de pas over en zijn we Italie uit en Oostenrijk binnen.
We dalen nadat we ons goed hebben aangekleed af naar Nauders. Enorm bedrijvig, veel toeristen en vette prijzen voor alles , dus besluiten we om naar het wat minder bekende Pfunds af te dalen.
We moeten na nog 2 km klimmen een enorme afdaling doen met tig haarspelden echter zonder verkeer. Het enige wat extra aandacht vraagt is een oliespoor op de weg!! Dus opgepast.
We zien meerdere fietsers omhoog kruipen, jeetje wat een klus, ben ik blij dat ik dat al gehad heb.
We komen bij Samnaun, Zwitsers ski dorp(waar we vaker geskied hebben) , bekend om belasting vrij shoppen. Een prachtige omgeving wederom, we moeten nog wel wat klimmen langs de rivier de Inn en krijgen nog een paar tunnels om richting Pfunds te komen.
Aangekomen in Pfunds vinden we een fijne zimmer bij een oudere dame. Ze vraagt van alles aan ons waar we vandaan komen etc etc.als ze hoort wat we inmiddels gedaan hebben roept ze alle heiligen aan en slaat haar handen voor haar gezicht...
We eten heerlijk na een lekkere weizen bier, voldaan en tevreden duiken we ons nestje in.

Na goed geslapen te hebben en enorm verwend te zijn met een super lekker Oostenrijks ontbijt gaan we naar Landeck. Het zou vlak zijn en 20 km....nou al snel weten we dat dit ook nog wel wat op en neer is met wat klimwerk en dat die 20 km toch wel echt iets verder is.
We zijn op tijd in Landeck waar we op de trein gaan naar Bregenz. We willen namelijk langs de Bodensee en dan langs de Rijn fietsen. ( mocht het slechter weer worden kunnen we daar gemakkelijk treinen)
De fiets op de trein in Oostenrijk kan prima alleen de fiets in de trein zetten was nog wel een klus, 3 treden hoog en meteen een 90 graden hoek om met bepakking en snel want de tijd is kort.
Maar het is gelukt met hulp van een andere toerist, mooi dat iemand dat doet voor je.
Zo’ n fijne hulp hadden we ook in Trikala van een jonge knul die vroeg kan ik u even helpen en ons vriendelijk een mooie toer wenste daarna ....dus dit soort mensen zijn er ook echt op onze aardkloot.

We arriveren ,na een fantastisch stuk bij Ahlberg, met de trein in Bregenz. Die trein etappe van1 3/4 uur was echt erg mooi, de trein rijdt rustig dus je ziet veel. Dat was ook het gebied en de pas die we in 2001 gedaan hadden met heel slecht weer, dus die verhalen werden ook even opgefrist. Ja zo heeft alles zijn functie toch.

In Bregenz stappen we vlot uit, gelijkvloers, dus dat is fijn, pfff. Echter al snel is er een ander probleem, we moeten met de fiets in de lift naar beneden onder het spoor door en dan met de lift terug omhoog aan de andere kant. Laat die fiets nu te lang zijn......uiteindelijk de fiets op het achterwiel recht omhoog in die lift, ja zo heb je nog eens wat toch....
We fietsen naar de Bodensee en bewonderen daar het theater aan het water, prachtig ziet er dat uit, daar moet je echt heen gaan, zo apart!
We fietsen weg bij Bregenz, het is, blijkt erg druk nu aan de Bodensee, terwijl hier begin mei niks te beleven viel qua drukte, het stikt er nu van de toeristen. Veel campers, caravans maar veel e bike fietsers die links en rechts op de fiets pad rijden en vooral veel rond kijken dus dat is triggi.
Wij vinden het veel te druk, we zijn dat niet meer gewend dus effe slikken. Ook is al wat je doet erg duur hier. Een camping vraagt heel gewoon € 124.00 voor 1 nachtje slapen in een kamer en de jeugdherberg €75.00 p.n. Krijg je dan wel een goed ontbijt bij.

Het is overigens wel erg mooi hier, qua natuur, het wordt herfst nu en nog prachtig weer. Wat wel opviel is dat de fietspaden minder van kwaliteit zijn.

We komen in Friedrichshaven waar we gebeld worden door Ton en Annie, zij zijn rondje Bodensee aan het fietsen en willen met ons afspreken. Kei leuk natuurlijk, wat een verrassing.
We ontmoeten ze in Überlingen voor de koffie en kletsen gezellig bij, echt enorm leuk. Daarna fietsen we verder richting de Rijn en zij gaan hun weg.

We komen in Horn en nemen de camping, het is er nog druk, alleen op het tenten veldje zijn we de enige, dus lekker rustig, goed plekje voor vanacht, het weer is nog steeds goed, niet te geloven toch!!
Vanuit Horn komt erachteraan een pittige lange dag. Een stuk met flink klimmen in Zwitserland, dat viel zwaar en enige twijfels of we wel goed reden. Wel een prachtig gebied en een rustige omgeving. Ja en de navigatie doet het meestal goed hè...
Uiteindelijk willen we een slaapplek vinden, vol... de ober zegt steek de brug over Duitsland in. Plek genoeg en betaalbaar. We volgen zijn raad op en bedenken dat we in Murg kunnen slapen in het wijnvat, nou knorren dan....tot we uiteindelijk daar komen, want dat wast toch wel iets verder dan we dachten!! Vat vol!!en ook het 2 e vat vol, ja gelukkig leeft die oude tent ook nog en wordt die op de natuur kano camping toch weer gezet waar we heerlijk sliepen.
In de ochtend op zondag een verrassings ontbijt van de camping met alles er op en aan en graag het te vele meenemen voor onderweg voor de lunch, top toch.

We hebben inmiddels besloten omdat het weer zo goed is dat we toch wel door gaan fietsen i.p.v. ergens wat langer blijven. We vinden het beiden leuk om de tocht als het kan fietsend af te maken . Tenzij het meer dagen gaat regenen want dan springen we op de trein. ( in Duitsland kun je heel gemakkelijk met fiets op de trein)We gaan dus wrs wat meer km’s per dag maken de komende dagen. Ook gek dat het thuiskomen nu toch wel dichterbij gaat komen. Zo lang samen op pad toch wel heel leuk en heel bijzonder!! En we hebben lol en zijn niet uitgepraat, haha.

We gaan via Neuenburg am Rhein, willen daar naar de Koga dealer omdat bij beiden er speling op onze krank is gekomen en dat geeft een irritant geluid. We melden ons maandagmorgen om 9.00 uur in de zaak. De man is vriendelijk, kijkt en wil het vast zetten maar met meteen de mededeling als het niet zou helpen dat hij dan over 1 week tijd heeft om de boel op te lossen......
Nou jullie weten het al, niks opgelost dus....
we fietsen dus verder met die lastigheid die blijkt ook bij andere fietsenmakers niet verholpen kon worden omdat ze geen passende Pully hebben als niet Koga dealers dus balen.
We besluiten het zo te laten er er straks mee naar de Tweewieler te gaan in Udenhout.

Binnenkort vervolg van ons verslag
Groeten van ons!!

• 21 September 2019 - 11:27

Ruud En Dorine:

Hoi Jan en Yolanda,

Wat een prachtig verhaal en avontuur. Fijn dat jullie samen zo genieten.
    Wat gaat het ook snel, want ja jullie zijn al weer op de terugreis en wat is dit half jaar omgevlogen.
    Jullie zullen van dit avontuur nog heel je leven plezier hebben en hierop teren.
    Wij mochten al die tijd al meegenieten van jullie belevenissen.
    Nou geniet nog met volle teugen, dan kunnen wij ons weer op jullie verhalen verheugen.

Lieve groetjes uit het zonnige Raamsdonk
    Ruud, Dorine en de kids

• 23 September 2019 - 09:46

Henny :

Jongens, wat vliegen jullie toch snel over deze aardkloot! Fantastisch. Ik kan bij a niet bevatten dat jullie binnenkort thuis komen. En kan me ook enige weerstand voorstellen. Weg uit de cirkel van samen, rust, etc. Blijf veilig en geniet maar mooi verder. Alle liefs, Hen