Jan en Yolanda op de fiets naar Griekenland - Reisverslag uit Rovereto, Italië van Yolanda en Jan Dongen - WaarBenJij.nu Jan en Yolanda op de fiets naar Griekenland - Reisverslag uit Rovereto, Italië van Yolanda en Jan Dongen - WaarBenJij.nu

Jan en Yolanda op de fiets naar Griekenland

Door: Yolanda

Blijf op de hoogte en volg Yolanda en Jan

08 September 2019 | Italië, Rovereto

1 september 2019.
Onze laatste avond nu in Griekenland, hè ook wel jammer maar ook weer een mooie doorstart van onze fietsreis, we hebben er zin in.onze laatste Griekse winkel wordt bezocht om wat voor op de boot bij te hebben , 26 uur varen hebben we voor de boeg.
We hebben nu geen hut, alles vol, dus hopelijk vinden we een fatsoenlijke slaapplek waar we onze matten en slaapzak kunnen installeren morgen.
We gaan nog wat eten aan de haven. Bij de taverne bestellen we pizza, jammer die hebben ze niet. Oh geen probleem, terwijl wij een drankje krijgen wordt de pizza boer gebeld en na 15 minuten komt de koerier met doos aan onze tafel. We rekenen af, hij vertrekt en de eigenaresse van de taverne wenst ons smakelijk eten. Hier kan echt alles. Dit mag ook als je koffie neemt en bij de bakker om de hoek je broodje hebt gehaald, wat is het probleem!?

De volgende morgen rond 6.00 langs de bakker ( 24 uur open, vers brood en nog veel lekkere verse andere dingetjes!) op naar de ferry.
We moeten blijkt plots aan de drukke balie inchecken, rijen dik, om 7.30 gaat de boot.... in Italië was dat ook een lange toer dus gezien de tijd , hopen dat het opschiet.
Terwijl we wachten in 2 rijen, komen er naast ons rijen bij maar geen receptioniste van de incheck, nou je snapt het al wat er dan gebeurt...
Plots blijkt de boot komt pas om 10.30 dus....we hebben tijd over.
De fietsen door de douane met ons samen en het wachten kan beginnen nu in de “zon” aan de andere kant van het gebouw. Gelukkig bewolking want oei hier zou het wel erg warm worden op de beton, geen schaduw, geen stoel.
We gaan op de grond zitten en maken ons ontbijtje, want dat was in het hotel nog niet mogelijk om 5.30. We kletsen nog wat met andere fietsers die we daar ontmoeten, allen met mooie tochten, verschillende doelen, alleen of met 2. Leuk om te horen en te zien hoe iedereen zijn fiets bepakt, vak apart hoor! Want niet goed bepakt is ook slechte stabiliteit immers en je tassen niet goed dicht is ook erg gezellig als de regen plots neer klettert!
Jan is daar erg zorgvuldig in dus voor mij een zorg minder elke dag.
We spreken af als de fiets op de boot is dat ik ga zoeken naar een goede plek om te installeren, het is nl nu erg druk aan boord.
Jan zal dan de fietsen goed en veilig installeren in de garage.
Ik vind een plek in het theater naast de piano, uit de loop, een rustig hoekje, dat is mooi.
Jan volgt al snel en vindt een nog beter plekje, een apart hok met gordijn ,naast mijn plekje, jammer dat duurde maar even want de controle dienst vond dat niet goed blijkbaar.
We hebben rustige zee, tot s’avonds buiten. Wat de topper was op de boot, hele shows van dolfijnen, zoveel, zo mooi, super om te zien.
We slapen prima en om 12.00 gaan we van de ferry in Italië, bij
Fusina.
Het vaste land onder de voeten ,toch ook weer fijn. We hebben ons gemeld bij het thuisfront zodat zij weten waar we zijn en dat de reis goed gegaan is van Griekenland naar Italië
We onderhouden regelmatig contact immers b.v. moeder van Jan wordt ook een dagje ouder en wordt blij van onze foto’s en berichtjes.
Mooi weer, we gaan na een lekkere koffie richting Padua. We vinden snel de route, een prachtig slingerende weg langs het water met enorme mooie villa’s, compleet in stijl. Je gelooft je ogen niet. Wel even wennen, alles is weer groen voor zover de herfst zijn intrede niet heeft gedaan. Gek om in april te vertrekken , het groen aan het uitbotten en de bloemen bloeien naar nu de (opkomende ) herfstkleuren in Italië
We fietsen lekker, ( wel wennen aan de fietspaden, veel veiligheidspaaltjes, hekjes en soms ook wisselen van links naar rechts van de weg.....of dat altijd veilig is nou ja?.. ) We genieten van een heerlijke lunch ,bij de supermarkt ingekocht, om die op een dikke kei te verorberen in de schaduw want ook hier is het toch ook warm nu in Italië ( 25-30 gr) wind in de rug wat wil je nog meer als fietser....beter als waaierrijden zou Jan zeggen!
Het assortiment is in de winkels enorm, zoveel lekkere dingen, het lijken allemaal traiteurs. Je krijgt er echt trek van hier. Inmiddels weer wat op gewicht gekomen na de heenreis gaan we nu op de pedalen richting Nederland.

Inmiddels is duidelijk dat wij per 1 november in het Bakhuis gaan verblijven in Limburg bij Ilona en Bert. Voor ons fijn dat dat nu geregeld is zodat Conny rustig haar plek kan gaan vinden en wij op weer een hele mooie plek zullen zijn, waar wij heerlijk kunnen wandelen en fietsen en Ilona en Bert nog wat kunnen helpen bij het verbouwen van het huis.
Dus allemaal weer blij!! Te gek dat de dingen zo in elkaar vallen en dat is niet de eerste keer.

5 september zijn we in Verona voor paar dagen. We slapen in de ostella, prima plek, rustig midden in het oude centrum.
We genieten daar van die prachtige stad langs de Adige, zo mooi!! Veel gewandeld, gekeken, genoten. Andere fietsers ontmoet, altijd weer leuk.
Je komt hier ogen te kort in die oude stad. Ook zie je hier super de luxe winkels, elk modehuis en parfumerie van naam is er te vinden. Veel flanerende Italianen. Super mooie kleine restaurantjes, zo prachtig met heerlijke kaart en wijntjes.
We gaan ook naar de Arena, oude buiten theater naar de opera la Traviata, indrukwekkend, zo bijzonder om mee te maken, buiten , mooi weer 2,5 uur , weer zo’n mooie ervaring, een van de velen die we al in de pocket hebben.
We komen nu in een steeds mooier fiets gebied, groen, meer heuvels, bergen voor en naast ons, de nodige klimmen, stuwen en de Adige . Enorm veel druiven, fruit, geweldig maar ook wel werken op die trappers! Ik vond het vandaag een pittige dag. Jan reed prima zei hij.
7 september
Het weer voorspelt richting Oostenrijk toch meer regenkansen....even kijken wat het gaat doen. Immers veiligheid en plezier is belangrijk. We fietsen Rovereto binnen. Vandaag een stukje opgefietst met een Duitse journalist. Hij heeft sabbatical genomen, had geen lol meer in zijn werk ,telde elke keer zijn werkdagen af tot het weekend, ( werk wat hij eigenlijk zo leuk vindt ) , 56 jaar nog een jaar of 10 te werken, al die veranderingen etc..... zijn vrouw kon geen vrij nemen dus ging hij alleen 4000 km op de fiets Duitsland, Frankrijk Pyreneeën, Italië, Rome en nu als een speer naar huis, hij miste nu thuis enorm vertelde hij. Alleen fietsend, luisterde hij 1 uur per dag naar de bijbel, die was echter nog niet uit.... bijzonder wie je dus allemaal ontmoet op die fiets.
Hij was jaloers op Jan dat ik samen met hem deze reis maak, ook zijn grote wens om met zijn vrouw dit ook te doen.
Nou wij gaan richting Merano als het morgen droog is op naar de Reschenpas wordt vervolgd! Doeiii

• 08 September 2019 - 16:16

Fam. Konings:

Lieve Jan en Yolanda,

Super mooi om jullie verhalen te lezen en weer wat te horen.
    En wat fijn dat het met jullie alles goed gaat en dat jullie zo van het leven kunnen genieten samen.
    Echt geweldig en bijzonder ook!
    Heel veel liefs van ons. xxx

• 09 September 2019 - 09:42

Harrie Verwiel:

Hoi Jolanda en Jan

Wat een mooi verhaal en wat een avonturen.
    En nu weer op naar Limburg.
    reis veilig en tot ziens
    Groetjes
    Harrie en Mieke

• 10 September 2019 - 16:32

Roos Broekmans:

Stelletje avonturiers, heerlijk zo!
    Goede reis verder, groetjes Roos en Wim

• 11 September 2019 - 08:58

Monique:

Heerlijk om jullie reis zo mee te lezen. Ben blij voor jullie dat het zo'n mooie waardevolle fietstocht is. Goede reis terug richting Nederland en hierna eens wat afspreken om je avonturen persoonlijk aan te horen. Dikke knuffel Moon

• 11 September 2019 - 15:16

Ome Ad En Tante Jeanne:

Hallo Kanjers met een grote K
    Wij genieten van jullie reisverslag ,waar zoveel variatie in zit dat je je niet kan vervelen.
    Zet hem door en we kijken straks weer uit naar jullie thuiskomst.
    groetjes ome Ad en tante Jeanne

• 12 September 2019 - 20:05

Rien En Corry :

Lieve kilometervreters,
    Knap, zoals jullie op jullie fietskes doen wat wij met ons buske doen. We zijn blij dat jullie gezond op de terugweg zijn. Dat wordt straks ontzettend bijbuurten met alle thuisblijvers. Trap heelhuids alle bergen over en tot gauw

• 16 September 2019 - 19:16

Anton En Judith:

Het klinkt alsof het afscheid van Griekenland echt een "afscheid" was met heimwee en nagenieten en herkauwen van alles wat jullie meegemaakt hebben.
    Die uren op de boot....... helpen die dan om je voor te bereiden op een nieuw land en daar weer plaats voor te maken? En wat jullie allemaal schrijven klinkt fantastisch en harmonieus en vol ontmoetingen en ontdekkingen en aanpassingen aan nieuwe omstandigheden. Nog veel fijne uren en dagen en weken gewenst. We denken aan jullie