Jan en Yolanda op de fiets naar Griekenland - Reisverslag uit Néa Ankhíalos, Griekenland van Yolanda en Jan Dongen - WaarBenJij.nu Jan en Yolanda op de fiets naar Griekenland - Reisverslag uit Néa Ankhíalos, Griekenland van Yolanda en Jan Dongen - WaarBenJij.nu

Jan en Yolanda op de fiets naar Griekenland

Door: Yolanda

Blijf op de hoogte en volg Yolanda en Jan

25 Augustus 2019 | Griekenland, Néa Ankhíalos

Hoi, hoi
Hier zijn we weer.
Allereerst dank je wel voor jullie berichtjes die we gehad hebben. Heel gezellig om te lezen. Leuk om contact met het thuisfront te hebben en wat info uit te wisselen. Ons bestaan is (vrij )zorgeloos voor hier maar we zijn ook wel met onze gedachten bij degene die thuis zijn en waar ook wel zorgen zijn. Dan is een app, mail of telefoontje ook fijn. Want terwijl we weg zijn draait het leven op volle toeren door. Ook fijn dat er in de Slingebeek goed gezorgd wordt voor huis, tuin,post en secretariaat. Ook als je weg bent krijg je pakketten aangeboden van een of ander bedrijf die op jouw adres besteld worden voor het gemak. Fijn als er dan iemand is die dat oppakt voor je.
We zijn 127 dagen onderweg nu.
Onze conditie en gezondheid zijn prima, inmiddels fors gebruind door de zon want elke dag buiten leven , actief zijn en lezen (onder de parasol zelfs) doet zijn werk. Het toch regelmatig dagtochten fietsen maakt dat we t.o.v. in Nederland aardig op een goed gewicht blijven, voor Jan aardige bijkomstigheid , denk ik haha.
Voor mij een aandachtspuntje , op zulke warme dagen fietsen kost calorieën, veel water en ook cola/ lemon / sportdrank om niet uit te drogen en goed eten is nodig dus. Ik merk dat ik het kleinste hokje maar weinig keren per dag bezoek ondanks al dat extra drinken.
Ik heb echt meer nodig als ik aan het klimmen ben, heb gemakkelijker het gevoel van lage bloedsuikers dus op tijd en meer fruit , dat eet gemakkelijk of bij de bakker een stop.
We zijn langer op 1 plek ( goede koelkast, de winkel in de buurt) dus hebben we ook vaker zelf eten gemaakt , een lekkere ouzo met allerlei salades tot vis met pasta, lekkere toetjes en retsina , goed gekoeld ,smaken prima!!
Op Samos hebben we luier leesdagjes afgewisseld met de fietstochtjes, wat genieten was. Bewust gekozen om wat langer daar te blijven met die hitte. Het vaste land is nl nog warmer en daar is de route ip langs bedacht door ons.
Het hele eiland hebben we wel doorkruist met ook hier weer een aantal leuke stekkies voor een stop. De Grieken zijn erg vriendelijk, zorgzaam en vaak verrast, verwonderd over wat we doen. Ze fietsen zelf weinig dus 10 km is de wereld uit en vaak komen ze ook niet verder dan hun dorp of een keer naar Samos stad of Karlovasi ( de studenten stad). We krijgen vaak een dikke duim, blijven achter ons rijden, toeteren vriendelijk.
Als je info vraagt over een route , hoever is het reken dan maar gerust i.p.v. 25 km 33 km of zo en het verschil tussen flat en hilly is ook zeer uiteenlopend hoe dat beoordeeld wordt!! Dus inmiddels interpreteren we deze info op onze ervaringen gebaseerd even met voorzichtigheid.
Ook op Samos stikt het van de kerkjes, Kapellekes overal hebben ze kaarsen en slaan ze een kruisje als ze de plek passeren.
De vergezichten, baaien, bloemen, fruitbomen, olijven met hun prachtige stammen, wijnranken( die er overigens wel wat minder strak uitzien als in Frankrijk of Italie) maar ook jammer genoeg het plastic (ook al is het zeker veel verminderd, gelukkig!)
Als je fietst zie je ptoch nog te vaak plastic flessen liggen in de vrije natuur. Afvalcontainers die uitpuilen en waar net zoveel langs ligt als erin.
Ook dat is Griekenland...!!
We hebben ook mooie plaatsjes bezocht , mooie huisjes gezien, stille plekken waar weinig toeristen zijn waar het leven toch wel een stukje anders is als in de stad of in Nederland.
Je ziet ook mensen , die schat ik na een beenbreuk , toch wel veel gevolgen hebben van de manier hoe die knie of enkel gerepareerd is. De verzekering mogelijk wel wat anders vergoed dan in Nederland. Je komt echt mensen tegen die het niet gemakkelijk hebben en proberen wat geld binnen te halen door wat te verkopen op straat maar ook soms wel mensen die op straat leven.....
We zien ook dat het in de tavernes minder druk is met toeristen, waar je ooit moest wachten voor een tafeltje , organiseren ze vaker muziek om mensen te trekken, geven korting op je eindrekening of een ouzo als starter van de zaak. Mensen geven ook aan dat de prijzen duidelijk hoger zijn en dat het wrs daardoor minder druk is. Eerlijk gezegd voor ons niet erg dat het rustiger is.
We hebben de fietsen verzorgd voor de komende periode, heerlijk als je maatje daar handig en zorgvuldig in is toch!
We hebben een heerlijke tijd gehad op Samos en zijn daar uitgezwaaid, met pas op, veilige reis , dank je wel dat jullie er waren etc dat was leuk, hartverwarmend.
We zijn woensdag 21 augustus naar Samos Vathi gefietst.
Het was ook daar nog fijn, we belandden daar op een klein terras met recht voor de deur , mooie live music dus we zijn heel mooi naar de haven vertrokken, alsof het zo moest zijn.
Bij de ferry was het enorm druk, de Grieken hebben nog vakantie en maken veel gebruik van de ferry. Het is een hele volksverhuizing om te zien.
Aan de havenpoort worden we helemaal vooraan in de rij gezet... fijn voor ons. Ik weet niet of die Grieken daar ook zo blij van werden... plots spreekt een man op een scooter ons aan( hij was een weekje op Samos terug , had daar les gegeven en zijn hart verloren en ging nu weer naar Piraeus terug). heel geïnteresseerd vraagt hij van alles over onze toer , fietsen, doelen .Geeft nog wat tips en wenst ons een mooie reis. (Volgende dag als we de ferry verlaten en onze fiets aan het bepakken zijn, komt hij nog even extra groeten, leuk hè!! En rijdt weg. Dat doen ze hier dus, zo bijzonder.
Wordt vervolgd , nu eerst dit bericht effe opslaan voor het verloren gaat.

• 25 Augustus 2019 - 17:13

Conny:

Jeeeeh, daar is weer zo'n heerlijk verslag. Alsof we elkaar nooit spreken, maar goed. De relaxstand kan uit, de kuiten ingesmeerd en weer fietsen. Nieuwe gebeurtenissen en nieuwe verhalen. Ik wens jullie weer een goeie reis. Veel fietsplezier en veel mooie foto's en herinneringen!! Gr.xxx