Jan en Yolanda op de fiets - Reisverslag uit Logroño, Spanje van Yolanda en Jan Dongen - WaarBenJij.nu Jan en Yolanda op de fiets - Reisverslag uit Logroño, Spanje van Yolanda en Jan Dongen - WaarBenJij.nu

Jan en Yolanda op de fiets

Door: Yolanda

Blijf op de hoogte en volg Yolanda en Jan

09 Juni 2017 | Spanje, Logroño

7e verslag
9 juni 2017
Dag 21 waren we in maubouguet, we namen een biertje samen met nog 3 fietsers die er toevallig ook waren. Een van hen was jarig en tracteerde. Later wilden we nog wat eten maar de dame van het restaurant had geen eten. Was druk met paardenraces,is ook belangrijk toch! We besluiten om zelf op het balkon te koken, ook prima.
Juist als we teruglopen zien we een pizzatentje, de mensen werken keihard en een. De bestelling kan over een uur , prima.
Op de kamer lekker pizza op met een borrel.
Dag 22 5 juni
Lekker geslapen en een heerlijk uitgebreid ontbijt op, de eigenaar was erg zorgzaam.
Het weer is wat bewolkt, we gaan nu door een ander gebied qua natuur, groen , veel bloemen.
We fietsen om Pau en komen rond 17.00 in Oloron st Marie in een refugio. Alles goed geregeld, fietsen binnen, een kamer samen wat een luxe.
We scharrelen wat rond in de stad, kennen het niet terug van 22 jaar geleden. Het is best groot.
In de avond gaan we eten op een aanbevolen plek bij de refugio.
We kiezen een menu met vis. Bier of wijn kon niet , het is geen bar.... Er komen nog wat mensen binnen. Uiteindelijk komt er een lekker voorgerecht , de rest laat lang wachten. Uiteindelijk gaat er het een en ander fout, de kok zet een panbij de buren op tafel.... het eten is op???
Uiteindelijkblijkt dat de kok psychisch niet in orde is en de boel niet geregeld krijgt.... wee talen ons voorgerecht en vertrekken.
We maken zelf eten in de refugio en gaan op tijd te bed.
dag 23 oloron st marie naar pied de port
we fietsen weg bij de refugio , het weer ziet er niet best uit. grijs en het regent al. We fietsen langs de bakker en voor we weer op het zadel zitten regent het al.
plastic wordt aangetrokken , oeps jan trekt zijn laars stuk, ja dat kan na 22 jaar... toch. we kopen later plastic zakken om in elk geval droge voeten te houden.
we fietsen vandaag veelal door de regen, het blijft steeds dicht trekken. we vinden een hokje in de bossen waar we droog kunnen pauzeren om te drinken en te eten. Ja in de bosssen is zeker in frankrijk dus echt niets te vinden. er komt nog een forse klim en komen dan uiteindelijk in Pied de Port aan. Een drukke plek, het wemelt er van de wandelaars en fietsers. alles is ook gericht op dit soort toeristen. We kijken via de toeristen info voor een hotelletje. We vinden er vrij snel 1 en treffen het goed, in het centrum en fietsen binnen, tent drogen wat ook fijn is omdat we waarschijnlijk vaker in refugios gaan slapen . We nemen een pelgrims menu , het smaakt heerlijk met een heerlijke fles Navarra wijn. Dat was echt een welkom cadootje na een natte dag.
we hebben inmiddels 2034 km op de teller.
We slapen goed en 7 junji fietsen we door naar Pamplona.
we fietsen weg in Pied de Port en al vrij snel gaan we aan de klim beginnen die ons over de Roelandspas zal brengen. Na een 10 tal kilometers gaan we de spaanse grens over!!
we fietsen de pas op, wat rustig aan gaat , want dit is wel echt wat langer klimmen en ook wel echt klimmen. de weg is mooi en veilig, goed overzichtelijk doorgaans, de auto´s zijn merkbaar gewend aan dit soort toeristen. Ze melden zich goed en geven je tijd om te kunnen passeren.
rond 13.00 zijn we boven, nu mooi uitzicht, het weer is namelijk prachtig. veel mooie vergezichten. we genieten er van en dalen af naar Roncevalles.
hier nemen we de lunch en natuurlijk de stempel!
We fietsen nu echt spanje in , duidelijk andere wegen, veel graan, uitgestrekte velden, vooral veel geel ipv het groene frankrijk .
we komen uiteindelijk in Pamplona in een enorme refugio.
in de avond heerlijk buiten in de stad, midden in het centrum, er wordt vooral veel geparadeerd door de spaanse dames.
we eten een heerlijk dinertje en een super lekker wijntje. Wat een feestje.
wordt vervolgd.

• 09 Juni 2017 - 20:03

Thomas:

Mijn kaartje is helaas nog niet binnen . Maar ik heb juli stapelbedjes wel gezien. En knap dat juli al in Spanje zijn.

• 11 Juni 2017 - 20:09

Moniek:

Pff! Wat een regen. Knap hoor! Lachen dat jullie als horecakenners bijzondere dingen tegenkomen, de chaoot, pannen op tafel. Kilometers tikken ook goed weg. Super! Have fun.