Vertrek vanuit Valkenburg 29 juni 2022 - Reisverslag uit Valkenburg, Nederland van Yolanda en Jan Dongen - WaarBenJij.nu Vertrek vanuit Valkenburg 29 juni 2022 - Reisverslag uit Valkenburg, Nederland van Yolanda en Jan Dongen - WaarBenJij.nu

Vertrek vanuit Valkenburg 29 juni 2022

Door: Yolanda

Blijf op de hoogte en volg Yolanda en Jan

06 Juli 2022 | Nederland, Valkenburg

29 juni 2022

Na een super, heerlijk met liefde verzorgd ontbijt bij Hotel Janssen ( een aanrader! ), heerlijke broodjes, veel fruit en een top Griekse yoghurt en ja dat in Nederland!

Laden we ons trouwe ros en fietsen weg. Richting Vaals.

De lucht is grijs, dicht, het voelt al wel warm.

We hebben er zin in, ook wel spannend hoe het dit keer allemaal gaat verlopen. De start en rugzak zijn deze keer anders in elk geval.

We weten meteen dat we in de heuvels zitten op de weg richting Vaals. Nu nog alles herkenbaar/ bekend hier voor ons. Wat hebben we hier veel gelopen , rondgescharreld , een mooie, bijzondere tijd gehad.

We zijn vlot in Aken, we vinden de weg naar de Vennbahn door de oude stad, wel effe opletten hier!

Al snel herkennen we de route bij het centraal station en zitten op de Vennbahn, een rustige goed gemarkeerde route, al snel wanen we ons in het groen. Een fietspad wat ook hier door de bomen en struiken er langs niet helemaal onaangetast is gebleven, dus opletten voor soms gemene bobbels. Het is heel rustig en de weg klimt doorgaans, druk op je trappers want anders zak je terug, haha.

Al vlot ontdekken we een supermarkt en scoren wat voor de tussen door trek en komende lunch.

Grappig weer, de een houdt de fiets onder zijn hoede, de ander regelt de boodschappen. Meteen ontdekken we ook dat de omgeving weer gemaskerd is voor t grootste deel, jeetje maar ook nou ja prima. Nu wel effe in al die zo gestructureerd ingepakte tassen die maskers vinden, oeps.

We vervolgen de route om al vlot een bankje te vinden, oh ja zo gaat dat weer, mooi.

Menig uitzicht op Limburg, vergezicht, veel groen ,varens

mais , tarwe die al flink gegroeid is, de vogeltjes doen hun best , er wordt in deze stilte door hen wat muziek gemaakt.

Bij Raeren leggen ze naast de oude rails een nieuwe aan…..nou of die niet later gaat ontsporen?.. oei oei wat een rommelige uitstraling dat kan straks toch nooit goed gaan!?

De planning is Monschau vandaag: het weer, de afstand , de accommodatie, prima dus.

Plots beseffen we ons dat we Monschau al met een boog voorbij zijn, oeps. We kiezen het dorpje , ook goed om te blijven. Het idee is leuk maar het blijkt een gat, amper straatnamen en vooral gesloten acco…. Dus met een flinke klim toch terug omhoog om vervolgens naar Monschau af te dalen, dat was pittig.Gelukkig in Monschau vinden we een plek, alles is vrij vol, echter later blijkt dat er gewoon veel toe is ( hotels, restaurants)en dat eind juni??

Deze nacht is ‘t een keurig appartement, de verhuurder noemt de prijs en wanneer we aangeven dat Booking.com heel wat anders aangeeft is de deal snel gemaakt.

Eerst douchen, Een mooie douche met wel iets aparts, ontdekt Jan :onder de mooie douche set (ook voor t oog!) zit een simpele douche, de koppeling is niet gemaakt….

maar 1 geluk we kunnen douchen.

In de avond lopen we door een zeer stil Monschau, eigenlijk bizar vinden we.

In de avond krijgen we nog een bericht over ons huis, het is toch een dingetje dat ons beweegt.

30 juni

Monschau laten we na de bakker te hebben gevonden via een steile klim achter ons om de weg te vervolgen richting Troisvierges.

Er zijn nu meer fietsers op de route, een ieder groet elkaar en degene die tegen ons inkomt peddelt, dat zegt genoeg over ons traject dus.

Langs de Vennbahn zijn weinig accommodatie/ winkeltjes open dus opletten ivm het eten.

Het weer is nu zonnig , beetje wind op kop, wel lekker.St. Vith wordt gepasseerd, leuk terrasje, geen stoelen , dus blijkbaar toe, jammer.

Neidingen , een camping, we stoppen samen met een oudere fietser die voor t eerst op fietsvakantie is op weg naar Dyon . Er wordt even wat gebabbeld en we vervolgen onze weg.

Vlak voor Oudler zien we een plek met acco. Plots een steile klim van 14% , oeiii dat gaat t voor mij niet worden. Ik duw mijn meuk omhoog…, Jan blijft op de trappers om naar de jeugdherberg te gaan voor slaapplek. Plots stopt er een man, die mij vertelt dat het nog een poosje gaat voortduren deze klim. Hij zegt “zoek je een b en b…. Wat jammer die van mij hier om de hoek is vol”….. Ook de jeugdherberg is bezet door een groep jeugd dus rest ons niks anders dan af te dalen ( en ja wat een geluk 14%!)om na gehoord te hebben dat hier deze week alle hotels in de omgeving op slot zijn aldus de man, ze zijn gek hier die Belgen zegt hij.

We klimmen het dorp uit omhoog de Vennbahn weer op.

We arriveren in Troisvierges op een kleine camping, nagenoeg voor 100% Nederlanders daar. Wat zoeken die Nederlanders toch bij mekaar zou je denken. Overal bakken ze toch brood, De camping heeft soort van slaapzalen voor 4 die we voor ons zelf hebben dus prima voor vannacht.

Een lekker ,welverdiend biertje in t dorpscafé, per geluk 1 Turkse “supermarkt” gevonden, t wijntje en een boodschapje zijn gescoord voor vanavond, mooi.

We kijken weer terug op een goeie dag, wel voelbaar aan t lijf, vooral mijn rechter rand van mijn bekken laat zich voelen.

1 juli

Troisvierges , einde Vennbahn ,wordt verlaten, t wordt wat meer zoeken , veel weggetjes, geen wegnummers, fietsbordjes ver te zoeken…. Al vrijwel onmiddellijk zitten we in een steile klim, oei, oei, dat wordt lopen. Nou met bepakking lopen is niet fijn! Het is niet anders.

We vervolgen de weg, geen goed gevoel, klopt dit….te veel hoogte, wel stil en prachtig om ons heen, genoeg drinken, warm en zwaar en dat nu al, nou ja de ardennnen he, dan weet je dat….

We komen plots in een enorme afdaling en belanden in Ouren in het prachtige Ourdal. Navigatie draait niet, een dame wijst de weg, gelukkig komt goed. Na even belanden we op een gravel, keien pad, pas op , oei , nee dit zal niet de route zijn, smal, gras hobbels, bobbels… dan toch de weg steil omhoog, niet te fietsen, na een tijdje toch weer terug, waar ging t mis??

Nou aan t einde van de dag na 54 km blijkt in Clervaux dat we een prachtige ronde hebben geknutseld, leve de navigatie, de satelliet en de boekjes, 6 km voorbij ons startpunt, bah, bah

Nou1 geluk , ondanks dat t te zwaar was, niet leuk was, t was wel mooi. Oh ja dat is fiets vakantie he

Bij de bakker in Clervaux onze buik goed gevuld ,op naar de toerist Office voor acco

In Clervaux is t volgens de zeer vriendelijke mijnheer nogal prijzig, 3 hotels 200-240 per nacht uhm, idd.

Vervolgens heeft hij een b en b 7 km terug!! Nee niet ook nog terug hè….Ok een andere , prima b en b 2-3 km dan , er is plek, perfect.

De trappers op maar terwijl we fietsen de km telt komt er niks….. uiteindelijk na 5 km een camping, gelukkig.

de eigenaar ziet t adres wat we zoeken en zegt die man moeten ze daar snel ontslaan, hij wijst jullie echt de verkeerde weg!

Er blijkt een bed in een blokhut, prima! Dan is het toch goed zo.

Omringd door groen , water en ruimte en wat er staat zijn je raadt t al ,Hollanders.

’S avonds lekker gegeten en plaatselijk drankje op en moe voldaan plat.

2 juli

Weer op pad : nu richting Altzingen zo’n 50 km voor de boeg denken we.

Vandaag springen we in Clervaux stukje op de trein om uit dit donkere bos ,wirwar van routes te komen, die te steil zijn voor nu.

Op ‘t perron blijkt dat we op een verkeerd perron staan , de hele meuk van een super schuin smal fiets slurfje af naar beneden om dan daar weer omhoog te moeten. We staan boven, kijken rond, vragen nog eens na, oh jeetje hier komt voorlopig geen trein…… dus terug zelfde route , poeh….en dan 1 geluk openbaar vervoer in Luxemburg is momenteel gratis, haha.

In Ettelbruck eerst boodschappen , er stopt een man die vraagt hoe t gaat en vertelt in 2 minuten waarom hij niet meer kan fietsen etc, ja t hart op de tong he die Hollanders…

Route nu richting Luxemburg stad

volop zon op onze helmen, je zou anders een zonnesteek oplopen.

Mooie route, slingerend langs o.a. Ourthe en smalle neven riviertjes, zo mooi. Op tijd wat eten, het kost kruim vooral bij mij, het zitten maar ook letterlijk kracht.

Samen loopt t goed, vertrouwd, op pad, de droom achterna ,mooi.Heel bijzonder dat we dit samen weer doen.

wat hebben we nodig. Thuis ontspult, klaar om los te laten, nieuwe fase in ons leven.

Er wordt de afgelopen dagen veel gekeken, weinig gesproken, stil.

Genoten van wat we zien!

Zorg blijft ook hier let op voor eten en drinken, het is niet veel, vaak veel dicht.

Stad Luxemburg wordt bereikt, groen park, waar gesport en gespeeld wordt, tijd voor de lunch.

Oude stad komt eraan, enorm hoogteverschil , prachtig dus dat wordt flink bikkelen na eerst de afdaling te hebben ingezet en mijn fietsmaat roept stop, terug….jaja.

Hierna deze drukte vervolgt de route langs Alzette, fris onder de bomen, heerlijk.

Rond 16.00 uur komen we in Altzingen op een doortrek camping. Een volle receptie, gestresste doortrekkers met campers en caravans ongeduldig wachtend op een plekje, wat er mogelijk niet meer is.

De dame achter de balie is net zo gestresst en roept gereserveerden eerst!! …. daarna weet ze of er nog plek is, De telefoon rinkelt hardnekkig door achter haar.

Gelukkig zijn wij die fietscampeerders die op een open veld in de volle zon een mooie plek mogen kiezen.

We lopen het veld op waar 1 struik en 1 boom staan

die al gescoord is door een ander stel fietscampeerders… de man zegt oh jullie zoeken schaduw zeker…… jaja, jammer die ene plek heeft hij namelijk al bezet.

Uiteindelijk een plek bij een picknick bank na een plek vol muizenholen te hebben verlaten, gelukkig dat er nog iemand oplet !! ( ja onze Jan is goed wakker!)

We scoren een lekker biertje op t gemak, komen bij en bij terugkomst staat er een tentje vlak naast de pyramide van ons en wel die oudere man alleen op de fiets op weg naar Dyon.

Gezellig wat gebabbeld en gegeten , moe , tevreden in de tent, welterusten.

3 juli

goed geslapen .

de oudere man groet ons vertelt dat hij naar huis moet, zijn vrouw is in de problemen thuis….we zoeken met hem de reis terug via internet , geschrokken trapt hij naar t station in Luxemburg stad….

Wij opgebroken en ingepakt weer op pad, onze weg vervolgend.

Ik merk dat mijn lijf echt gaat tegenspartelen, krijg ondanks extra zout gezwollen ogen, benen lopen snel vol. Het maakt me ongerust. Dit gaat hem niet worden!!

Ik heb deze gedachten in de afgelopen paar dagen al eerder gehad, zou t toch te veel vragen van mijn lijf op dit moment….. vooral mijn droom, ik wilde immers zo graag ….

Bij Dudelange stoppen we en hebben t er samen over….. uiteindelijk we gaan een stil gebied in met nauwelijks acco, dan moet je door….. is er geen keuze…. En terug steeds verder van t spoor etc

Lang verhaal kort: stop ho, we gaan stoppen en terug.

Gezondheid en plezier toch….beiden rustig en nuchter draaien de fietsen om en de terug weg wordt ingezet.

We fietsen naar de stad Luxemburg en nemen dan de trein naar Troisvierges. Dat gaat vlot.

Er zal daar een hotel zijn,prima.

Daar aangekomen geen hotel, de b en b die er zou zijn….. ? dus de camping, ook goed, met bed..

de gedachte landt nu, stoppen, nee hè.

Onderweg al voor vertrek , de flow die we kennen kwam niet, het inpakken verliep heel moeizaam… moeten we wel gaan nu…. De rugzak van de laatste tijd die er op hing, de verbouwing…. Alles opgeteld het zit er dus nu niet in dit te willen doen! Vaak zit t mee en soms zit t “ tegen”!!

Mijn lijf laat meer dan zien dat dit niet gezond is nu, mijn gevoel is niet vrolijk nu, mijn verstand zegt t is ok.

4 juli

De Vennbahn herpakt en via Monschau , waar we een goed hotel hadden, heerlijk aten , genoten van t weer trappen we naar ‘t ons vertrouwde Limburgse Valkenburg. Hier zullen we in hotel Janssen nog paar dagen doorbrengen om vervolgens naar de Slingebeek terug te keren.

6 juli

Wakker getoeterd om 7.30 door t brandalarm, vliegen we met stuurtas onder de arm naar beneden…… alle gasten komen hun kamers uit om vervolgens even later te horen dat gelukkig de broodjes maar waren verbrand…… hoezo soms zit t tegen…..

Hopelijk hebben jullie net als wij mogen genieten van ons reisverslag.

Jammer dat t maar zo n korte reis is geworden.

Iedereen bedankt voor de support!!

liefs Jan en Yolanda

• 06 Juli 2022 - 14:53

Jan En Marian Van De Wiel.:

Jammer dat jullie het niet af konden maken, maar naar je lichaam luisteren is toch vaak het beste. Veel succes! Groetjes van ons.

• 06 Juli 2022 - 19:04

H.Verwiel:

Jammer, maar gezondheid voor alles.
    Het leven gaat door en er komen vast nog veel mooie en leuke momenten.
    Tot ziens
    Harrie en Mieke

• 06 Juli 2022 - 20:30

Monique:

Heel jammer maar je gezondheid is het allerbelangrijksteen dat gaat boven alles.
    succes met het verwerken hiervan.

• 06 Juli 2022 - 20:46

Diny:

Wat een tegenvaller voor jullie allebei! Al is het wel duidelijk wat je lijf aangeeft en gelukkig, je volgt je stem dat het nu beter is te stoppen...
    Hopelijk herstel je goed en vindt je de rust terug en je conditie om eens jullie droom waar te maken!
    Liefs Henk en Diny

• 06 Juli 2022 - 21:15

Ilona èn JBR:

HÉÉL jammer dat we maar zo kort van jullie reisverslag hebben kunnen genieten !!
    HÉÉL verstandig dat je naar de signalen van je lijf hebt geluisterd, we hadden óók niet anders verwacht van “zuster” Jolanda !!
    Hopen jullie snel een keer te ontmoeten, lieve groet !!

• 06 Juli 2022 - 22:13

Hans:

Je gezondheid is zeker belangrijk en die heb je voor zo’n reis ook wel nodig. Wij hopen dat jullie rugzak snel wat lichter wordt zodat de reis en droom hervat kan worden.
    Wilma en Hans

• 07 Juli 2022 - 08:37

Henriëtte En Melina :

Wat jammer dat jullie je reis hebben moeten afbreken. Maar als je lijf het aangeeft is dit de beste beslissing nu. Gezondheid is toch het belangrijkste. Hopelijk kunnen jullie je droom op een ander moment toch vervolgen. Dikke knuffels Jet & Melina xxx

• 07 Juli 2022 - 11:33

Leonie Damen:

Ach Jan en Yolanda, wat jammer dat jullie de reis al hebben moeten afbreken. Maar heel verstandig om naar je lichaam te luisteren.
    We zien jullie snel weer in de Slingebeek!

• 07 Juli 2022 - 13:22

Wout, Anne-Marie, Ivan, Danouk En Krijn:

Lieve Jan en Yolanda,
    Wat super jammer zeg, maar luisteren naar je lichaam is het beste wat je kan doen.
    Gezondheid is alles en het belangrijkst op dit moment.
    Daarna gaan jullie vast en zeker jullie droom weer achterna.
    Heel veel liefs van ons.

• 08 Juli 2022 - 13:34

Dorine Van Dongen:

Lieve Jan en Yolanda,

Vandaag even rustig achter de computer gaan zitten, om jullie reisverslag te lezen.
    Het verraste mij compleet.
    Vond het al zo dapper dat jullie aan dit grote avontuur begonnen.
    Heel verstandig om naar je lichaam te luisteren en jullie gezondheid boven alles.
    Misschien was het ook allemaal wel veel.
    De coronatijd. Verkoop en verbouwing van het huis met alle dingen die er dan bijkomen. De spanning van zo'n avontuur.

Maar verwerk samen de teleurstelling en geniet van de toch waardevolle dingen in het leven.
    En wie weet, gaat jullie droom op een later tijdstip toch nog eens uitkomen.

Trots op jullie en vanuit Raamsdonk een lieve groet,
    Ruud en Dorine van Dongen

• 08 Juli 2022 - 16:37

Germa Zijlmans & John Snijders:

Gezondheid gaat boven alles!
    Een dikke Knuf van John & Germa Xx

• 13 Juli 2022 - 08:18

John :

O Yolanda en Jan wat jammer voor jullie maar heel goed je luistert naar je lichaam. Maar wat balen jullie keken er zo naar uit. Ik hoop je snel de kracht weer vind om dit prachtige avontuur opnieuw op te starten en af te maken.
    Lfs John en Anette

• 15 Juli 2022 - 14:46

Willem Van Loon:

Hoi Jolanda en Jan,
    wat een leuk verslag ik vind het prachtig!!!
    Wacht nu al op het volgende verslag!

Goede reis en doe voorzichtig
    Liefs Willem en Dinie

• 19 Juli 2022 - 16:31

Corrie Heijstek :

Yolanda en Jan,
    eindelijk jullie verslag kunnen lezen.
    Het is idd erg jammer dat jullie nu naar huis moesten maar we hopen dat je mag herstellen Yolanda en misschien op een later tijdstip de reis weer mogen hervatten.
    Maar toch weer kunnen genieten van alles wat jullie zijn tegen gekomen en hebben gezien onderweg.
    Op naar betere tijden.
    Liefs Corrie en Bas
    Uit Dussen

• 26 Juli 2022 - 20:31

Frank En Hanny:

J

• 26 Juli 2022 - 20:37

Zo jammer Jan en Jolanda eerst maar eens even alles afhandelen en dan met frisse moed er weer tegenaan
    Dan kunnen we jullie weer gaan volgen.luister naar je lijf veel succes met de verkoop en hoop dat we jullie binnenkort weer kunnen volgen groetjes dikke knuffel