Jan en Yolanda op de fiets - Reisverslag uit Barbadelo, Spanje van Yolanda en Jan Dongen - WaarBenJij.nu Jan en Yolanda op de fiets - Reisverslag uit Barbadelo, Spanje van Yolanda en Jan Dongen - WaarBenJij.nu

Jan en Yolanda op de fiets

Door: Yolanda

Blijf op de hoogte en volg Yolanda en Jan

17 Juni 2017 | Spanje, Barbadelo

10 e verslag
Dag 29 12 juni
Na gisteren echt een lastig stuk gefietst te hebben. Net de verkeerde weg, leverde 8 km grevel. Stenen, stof en chagrijn bij mij op. Super warm, slechte weg, geen schaduw, een enkele loper en verder niet nog meer van dit soort gekken.
Jan is dan rustig en fietst door terwijl ik er achter aan zwoeg, stikheet helpt of verandert niks aan de situatie en terug is ook geen optie , ja dan kom ik mezelf echt tegen. Mijn onmacht, geen controle.....uiteindelijk is het een uur echt rot en komt er een heerlijk hotelletje met lieve mensen , douche, bed en lekker eten!

Van calzadillo de los hermanillos naar murias de recitando 112 km
Wederom een warme dag van 26 tot 35 Gr.
We fietsen richting Leon, nog redelijk vlak, uitgestrekte velden, weinig lopers. Leon is een mooie oude stad, druk, prachtige gebouwen, veel reuring, dus ook opletten dat ze de plooien niet uit mijn fietsbroek rijden! Jan roept regelmatig, aan de kant, pas op, hij rijdt achter mij zoals heel vaak tijdens deze toer en ziet wat er gebeurt. Er liggen ook van die fijne putdeksels 5 cm dieper in het asfalt! Gelukkig tot nu toe steeds goed gegaan, pffff.
Rond 16.00 uur komen we in astorga, de stad ligt zoals vele anderen hoog, dus even terugschakelen, jammer net te laat dus dat wordt lopen voor deze arme pelgrim. Jan is natuurlijk bij de hanter en klimt mooi uit het zadel naar boven. Dit soort grappen overkomt me dus wel vaker dat snappen jullie.ik hoef waarschijnlijk verder niks uit te leggen over mijn gezicht laat staan het verbale .... sorry al weer een zonde in de rugzak en daar zitten er al wat meer in en dan al die meerijdend die achterop zitten en ook mee moeten...
We zien enorm wel pelgrims, fietsers , mtbers dus geen plek, nog effe door.
We komen uit bij een kleine simpele refugio in murias.
Er is plek en rust! We halen deels de bagage af en daar ligt de fiets van jan op zijn kant, oei, oei..... hopelijk alles nog heel vooral de navigatie? Yes! Even later fietsen gestald, de was gedaan en mijn fiets sleutel kwijt....help dat is verrekte lastig, zoeken en ja hoor onder het lekkende fiets shirt ligt mijn sleutel, gelukkig.
In de avond goed plekje, lekker eten om 21.00 alles stil.... dan maar met de wijn buiten en het glas mogen we op het kozijn achterlaten. Ja, dat kan hier gewoon.

Dag 30
13 juni 2017
We staan op en vinden voor ieder een yoghurt, de eigenaar had deze klaargezet omdat hier geen supermarktje is. Het regent wat en onweert een keer... oei niet vandaag nu we moeten klimmen naar Cruz de ferro....!
We rijden weg en zien dat er weer een touring car gelost wordt met dagjes lopers voor ons een nieuw beeld, dat zag je niet in 1995! Wat een verandering.
We gaan meteen in de klim richting rabanal. We stoppen voor koffie en ontbijt, dit gaat even duren, poep druk, 1 dame die alles moet verzorgen ,totaal gefrustreerd is en dit uitvoerig bespreekt met de spanjaarden, dus het duurt en blijft duren. Gelukkig het smaakt goed en wij springen op de fiets richting de grote klim. Het is niet zo warm, bewolkt eigenlijk perfect weer om deze dag te doen in dit gebied. We gaan naar foncebadon en daar na naar Cruz de ferro. Weer heel bijzonder om hier te komen, we herkennen dit, die plek waarop die mensen hun last brengen , achterlaten en whatever, tijd om even stil te staan. 1500 m. 2650 km gefietst, samen op pad. Deze klim was pittig met een paar stukken van 10 - 12%.
Uiteindelijk dwingt het weer ons om te gaan dalen , donkere lucht, wind en afkoeling... onweer??? We dalen voorzichtig af omdat de weg niet zo goed is.
We arriveren in een prachtig dorpje, zo mooi! Hier lunchen we, toch een schuilplek nodig want de regen is er inmiddels.
We vervolgen onze weg en stoppen in cacabelos omdat het regent en onweert.
Prima hotel gevonden. Vanavond eten we een heerlijk menu bij een simpel restaurant. We worden top verzorgd heerlijk eten en zoveel en heerlijke wijn. Er zit een andere loper naast ons enhij geeft ook zijn wijn die nog over is aan ons.... hoezo geen lieve aardige mensen?
We slapen heerlijk .
Dag 31 14 juni

Cacabelos. Barbadello je hoort van ons Gr jan en yolanda

• 18 Juni 2017 - 11:32

Harrie Verwiel:

Hoi Jan en Yolanda

Ik heb begrepen dat jullie al in Compostella zijn.
    Proficiat.
    Wij zien uit naar het verslag van de aankomst.

groetjes.
    Harrie en Mieke