Jan en Yolanda op de fiets - Reisverslag uit Uzerche, Frankrijk van Yolanda en Jan Dongen - WaarBenJij.nu Jan en Yolanda op de fiets - Reisverslag uit Uzerche, Frankrijk van Yolanda en Jan Dongen - WaarBenJij.nu

Jan en Yolanda op de fiets

Door: Yolanda

Blijf op de hoogte en volg Yolanda en Jan

30 Mei 2017 | Frankrijk, Uzerche

5 e verslag 30 mei
We zijn super verzorgd in de chambre d hotes. De eigenaar was erg zorgzaam, haalde van alles uit de hoek om ons te verzorgen. Lekker biertje, heerlijke kaas en stokbrood. We sliepen prima , onze was gedaan, website bijgewerkt en op tijd te bed. Ja het kost ook veel energie elke dag.
Na een heerlijk
Ontbijt met meer dan genoeg eten, koffie, lekkere dingen worden we uitgezwaaid door de eigenaar. Hij wilde alleen de overnachtinskosten , de rest was cadeau!
We gaan weer op pad. Het weer wordt steeds warmer, dis genoeg drinken, zouten , fruit en op tijd eten.
Jan voelt zich goed, ik heb iets last van mijn linker bil, een schuurplekje. Dus opletten! Vandaag fietsen we door de chablis streek, de wijnranken beginnen pas net wat groen te worden. We zien ook veel paarse velden en af en toe een hert. Vandaag zaten we aan het water te lunchen en kwamen 2 Belgen langs , ook op weg, ze stopten en we babbelden een tijdje.
Mark en Linda , ze zijn 1,5 week geleden gestopt met werken en gingen meteen op pad
6 wkn, elke dag 60 km was hun plan.
Leuk om even wat uit te wisselen. Inmiddels weten wij ook dat de route via de mio alleen niet fijn te rijden is , een duidelijke kaart erbij is toch handig, die is dus aangeschaft. We zien onderweg een super de luxe chambre d hotes met zwembad, nou dat is wel
Toppie met deze warmte, hopelijk komt die ook op
Ons pad!
In auxere doen we boodschappen, altijd lastig omdat de stad vaak druk is en de route weer moeilijk te vinden. We eten aan een leuk
Canal, lekker onze boterham, melk en het nodige fruit. Daar knap je van op. We maken wat mooie foto,s een mooie cathedraal die prachtig boven de stad toornt, wat een immense gebouwen
toch!
We rijden vervolgens een voie vert langs het water super mooi. Plots houdt het op, gebarricadeerd, nee toch.
We besluiten heel stoer net als 3 andere fietsers onze hele handel onder en boven de barricade heen te tillen. De andere fietsers helpen ons en we fietsen vrolijk verder. Onderweg blijkt er een boom om te liggen over de fietspad dat is dus de boosdoener. We kruipen onder de boom door en vervolgen de weg, de andere barricade verloopt wat gemakkelijker, dat scheelt toch een aardig ommetje.
Rond 16.00 komen we langs een super leuk terras aan het water, even wat drinken en genieten van weer een mooie dag.
We fietsen nog een stukje langs de yonne en gaan
Op zoek naar een camping, het is een aardig eindje trappen en niet geheel vlak. Uiteindelijk vragen we omdat het vrij lang duurt of het klopt. Ja hoor, beetje verderop rechts, even later blijkt, de camping gesloten! Balen ! We fietsen terug en vragen naar een andere camping, in Merry sur Yonne is er ook 1.
Mooi nog even trappen en dan zijn we er!
We zien nog een chambre d hotes, ook wel
Lekker toch, tot we horen dat die 150 euro kost voor 1 nacht... ja ja dat is te duur voor deze 2 pelgrims.
We komen op een mooie kleine camping beheerd door 2 Engelse jongens Toppie! We nemen een heerlijk koud biertje, of er een engeltje op je tong plast.oei , oei zo lekker! Plots komen er 2 Nederlanders aangefietst , een blij gezellig span, samen op
Pad via oude wegen naar Toulouse. We hebben volop buurt, veel lol. Later blijkt dat we elkaar zonder af te spreken nog 2 x gaan ontmoeten, hoezo toeval!?
Vanavond eten we lekker in het restaurant, het eten is heerlijk, de ober blijkt een lieve , lekkere chaoot eerste klas te zijn. Albij al een prima avond. We genieten nog van een heerlijke douche, een echte douche cabine met alle luxe en nog schoon ook.
25 mei dag 11
Rustig opgestaan, goed ontbijt en weer op pad.
Het wordt een warme dag, vandaag gaan we door vezelay, prachtige plaats, veel te zien. Prachtige cathedraal en een stempel gehaald voor ons compostelana straks. We nemen wat tijd om even rond te scharrelen, mooie winkeltjes, mooie cathedraal, we zien er nog meer lopers die ook op weg zijn. Jeetje, die rugzak, die hitte! We staan in de kerk samen even stil , dat voelt heel goed.
S avonds komen we aan in Premery op de camping. Een mooi klein campingkje aan een klein meertje, we verorberen een lekker kwarkje , we besluiten ons al te douchen want om18.30 kunnen we ons inschrijven. Het blijkt dat we gebruik mogen maken van een pelgrims overnachtings caravan, het kost 2,60 p.p. Een eerlijk bed,schone lakens, wat willen er nog meer.
We gaan het dorp In, alles stil, Hemelvaart, we vinden uiteindelijk een restaurantje, eten goed en schrijven het dagboek bij en bereiden de route zoals elke dag voor omdat dat gemakkelijker navigeert.
Moe en voldaan slapen we heerlijk.
Het enige wat zorgen baart , is die linker bil van mij... wat moeten we doen er zit een schaagplekje wat pijn doet... en met zo' n bil kun je wel last hebben dat snappen jullie vast.
26 mei dag 12
Plan we rijden naar nevers en nemen daar een dag of wat pauze zodat mijn bil kan herstellen. We kopen tegaderm, die erop en al snel Blijkt dat dat veel minder pijn geeft. Mooi. We nemen de gok om door te fietsen. Nevers door een drukke mooie stad, een stad waar je langer heen moet gaan.
We fietsen allemont sur allier, een heel mooi sfeervol dorp, keurig verzorgd, veel bedrijvigheid.
Uiteindelijk via sancoins ( alleen campers) fietsen we door naar bannegon, we komen bij een boer terecht. Douche, toilet, rust mooie plek! Niemand op de camping... even later nog een fietser die een drie daags rondje doet rond bourges.
We slaan de tent op en we missen oh 1 ding , een lekker pilsje, dat hebben weer wel verdiend toch!
Plots komt er een meisje op de traktor, ze is van de camping en zij heeft een heerlijk pilsje, nou dat is toch boffen!
We koken lekker en kijken tevreden terug op
onze dag, veel mooi weer, weinig wind, goeie zin, veel mooie plekjes.
Dag 13 27 mei
Vannacht een buitje, niks bijzonders, alles bleef droog en onze fietsen stonden onder een afdak, veilig en droog, mooi.
Op tijd starten we volgens ons vaste systeem van inpakken , de dag. Alles heeft zijn vaste plek dit voorkomt veel zoeken in die fietstassen.
De mio wordt weer ingesteld, de kuiten en neuzen in het vet want het gaat wel Erg hard met de hitte de hele dag.
We fietsen van bannegon naar briantes dat ligt vlak bij la chatre .We hebben er vandaag zo'n 1200 km opzitten.het is een erg zware dag, bloed heet bijna 40 Gr, geen wind. We zien nu heel veel oude boerderijen, slingerweggetjes. We denken dat hier zelden iemand komt, er staat veel leeg en te koop dus als je nog iets zoekt?? €12.00 per vierkante meter voor de grond.
Rond 15.30 komen we op een mooi nieuw campingkje met zwembad!! Toppie!
We nemen een drankje en daar komen de 2 Nederlanders weer aan, hoe kan dit toch? We praten bij en nemen een lekker biertje.
Rond 20.00 krijgen we slecht bericht . Louis , de vriend van jan zijn moeder heeft een hersenbloeding gehad, rechts verlamd en spraak problemen, we schrikken ons dood. Er vliegt van alles door je hoofd..... jan is aangeslagen, hij belt naar zijn zus voor duidelijke info en we spreken af om rustig na te denken wat we moeten, willen , kunnen doen.
We besluiten om morgen naar een plaats te fietsen waar we zn op de trein kunnen mocht het nodig zijn. We fietsen naar eguson , vlakbij een meer. Het is een rot dag. We rijden goed fout, moeten aan de andere kant van het meer zijn en dat kost de nodige klimmen, bij een stuwmeer omhoog, heen en weer, bij navraag weet eigenlijk voor de fietser niemand de weg en dat is balen! Op zijn zachts gezegd.
Wek komen bij camping la garenne, een Nederlandse eigenaar, prima plek met zwembad om af te koelen. Jammer genoeg is de eigenaresseniet echt erg vriendelijk! Jammer. We wilden een ijs nemen maar voor een ordinaire cornetto wilden we hier geen € 2,80 betalen.
Nog lekker even afgekoeld en lekker gekookt, lekker naar bed.
Morgen op nieuw bellen hoe het met Louis is. Jan zijn moeder belde nog, ze wil absoluut niet dat we terug komen.

Dag 15 29 mei
Vandaag fietsen zal blijken naar chatelus les mercheix.

• 31 Mei 2017 - 09:20

Jeanne De Rooij:

Hopelijk gaat het met Louis de goede kant uit. Extra doel voor jullie om straks in Santiago een kaarsje op te steken voor hem. Jullie hebben het wel aan je kont hangen om in den vreemden Nederlanders tegen te komen ;). Goed te lezen dat, ondanks deze tegenslag het goed gaat met jullie. Heeft dat plekje op Yolanda haar bil de kans gekregen om te genezen? Tot horens weer.

• 31 Mei 2017 - 21:04

Corrie En Bas:

hoi mutsen,
    Gezellig om alles zo te lezen, net of we mee rijden achter op de fiets. (vandaar die zere kont Landa) haha.
    Fijn dat het ondanks het slechte bericht van Louis en de zere kont van jou het met jullie toch goed gaat. Wens jullie nog veel fietsplezier en volgen jullie op de voet.
    Vraagje van ma Vollebregt, of je vanuit Santiago een vingerhoedje mee zou willen brengen aub? Als het niet te veel plaats inneemt en niet te zwaar is.
    Groetjes en dikke kus.

• 02 Juni 2017 - 09:34

Harrie Verwiel:

Jammer van dat nare bericht,hopelijk gaat het met Louis de goede kant op.
    Ja; en dan die bil!
    Dat wordt voor Jan nog een dingetje, elke dag maar wrijven ,dat helpt.
    Groetjes
    Harrie en Mieke

• 03 Juni 2017 - 16:44

Ome Ad Verschuren:

hallo Kanjers met een grote K Je moet altijd blijven denken na regen komt zonneschijn ook op jullie weg.
    Ik vind het prachtig om zo met jullie pelgrimstocht mee te genieten.
    Hou vol want wij duimen voor jullie

groetjes Ome Ad en Tante Jeanne.

• 11 Juni 2017 - 20:01

Moniek:

Hee hoi!
    Ik moest even wat berichten terug lezen, schrikken van Louis. We gaan duimen voor hem.
    Fijn om te lezen dat jullie onderweg zijn en genieten van al het moois wat jullie tegenkomen, fantastisch. Het is jullie gegund! Dikke kus van Vigo.