Jan en Yolanda op de fiets naar Griekenland - Reisverslag uit Néa Ankhíalos, Griekenland van Yolanda en Jan Dongen - WaarBenJij.nu Jan en Yolanda op de fiets naar Griekenland - Reisverslag uit Néa Ankhíalos, Griekenland van Yolanda en Jan Dongen - WaarBenJij.nu

Jan en Yolanda op de fiets naar Griekenland

Door: Yolanda

Blijf op de hoogte en volg Yolanda en Jan

25 Augustus 2019 | Griekenland, Néa Ankhíalos

Donderdag nacht op de ferry van Samos Vathi naar Pireaus.
In ruim 9 uur op rustige zee overgevaren. Aan boord was het druk. Door de ervaring wijzer geworden snel een goede plek gezocht om te kunnen liggen. Onze slaapmat en slaapzak komt dan goed van pas.
Een lekkere ouzo en op tijd liggen zodat we s morgens toch weer fit zullen zijn. Dit liep even anders. Een enorme hoeveelheid backpackers dacht daar ook zo over dus al snel waren we ingesloten door jongelui die tot een uur of 3 nog in de weer waren met eten, social media, kletsen. Jan sliep en ik zag het licht worden. Om 7.00 uur waren we in Piraeus ( nog effe tandenpoetsen , inpakken ).Fiets bepakt en naar de bakker voor ontbijt.
Een drukke havenstad met tig grote ferry boten, veel verkeer, veel toeristen, dus opletten met de fiets hier.
We nemen de trein naar Athene centraal, dit gaat vlot, goede info op het station . De trein stapt gemakkelijk in met fiets dus gaan met die banaan. De fiets mag mee, €5,00 per fiets per dag.
We hebben besloten om vanuit Athene tot Lamia de trein te nemen. Het is namelijk een erg druk stuk en later een heftig, verlaten bergachtig gebied met weinig accommodatie. Tevens waren we gewaarschuwd voor een soort van bende rondom Thiba iets wat we tot nog toe niet kennen, dus veiligheid voor alles.
De trein tickets worden gekocht nadat we wisten hoe en wat met de fiets meenemen op de langere afstandstrein. Het dreigde even mis te gaan omdat we in de “verkeerde rij “ stonden. Degene die voor ons stonden hadden lang werk, veel vragen en er moest veel in modern Griekenland met pen en papier worden ingevuld op 10 lijstjes met als gevolg dat de tijd heel krap dreigde te worden om ook de hele handel op een ander perron te krijgen, lift in uit en weer in, uit. Ik werd er wat zenuwachtig van, Jan natuurlijk alle vertrouwen dat het goed kwam en ze hielpen ons echt keurig met goede zorg voor ons ros, dus Yo geen stress!!
In de trein hebben we een gereserveerde plek, wel handig dat iedereen dan ook op het goede plekje gaat zitten, nou ik kan je vertellen, niet dus. Om de havere scheet moet er weer iemand van de plek af en zijn er discussies om ons heen, aardig schouwspel dus. En wij hebben nu geluk( meer dan in Italie) ze hebben hier wel een scanner zodat het stempelen niet meer aan de orde is ,pfff dat is een stuk makkelijker en “ goedkoper” haha.

Nou de reis naar Lamia is qua natuur erg mooi om door het treinraam te zien en wij zijn blij dat we dat stuk niet zijn gaan fietsen, te geïsoleerd vonden wij.
We arriveren in Lamia en laten ons op het station effe goed informeren mochten we nog een stukje willen treinen. Hier sprak de dame goed Engels en duidelijke taal, beter dan bij Korinthe want daar kende de info dame van de trein alleen maar tickets Korinthe Athene en kon verder niks toevoegen voor het gemak.....die was vast nog niet verder geweest dan de voordeur of zo.
Lamia is een flinke plaats wat hoger gesitueerd dus wist ik ook meteen weer waar mijn kuitspieren zaten.
In aanvang leek er weinig accommodatie maar gelukkig iets goeds gevonden voor de nacht ( fijn na zo’n nachtje op de boot).
We lopen wat door de straatjes rond te scharrelen, alles stil...om 20.30 gaan we wat eten en zit alles vol met localen. Heerlijk weer, lekker gegeten. Het fijne hier is , je kan van alles bestellen. De Grieken drinken vaak veel water en al het eten tegelijk, warm, koud maakt niet uit. 1 grote bier met zijn drietjes roept U maar. Alles is goed.
Opvallend is dat op het plein de kinderen (vanaf dat ze zelf kunnen lopen ) met veel plezier hun eigen ding doen tot ze omvallen van de slaap. Hoezo op tijd naar bed, rust en regelmaat, haha.
We slapen goed en gaan weer op de fiets. Richting Volos. Het is echt warm, om 9.00 36 graden in de zon. De weg is goed te rijden qua kwaliteit, weinig borden maar met kaart, mio en Google maps gaat dat prima.
We komen in Glyfa een echt Grieks dorpje aan het water ,na veel klimmen , 10% doet lekker mee (het is echt warm, niet bij te drinken,) kalere natuur onderweg een prachtig plekje waar het erg bedrijvig is. We ontdekken nu dat de Grieken vakantie hebben en dat na lang zoeken er echt geen bed vrij is......geen camping, gewoon vol!!
Iedereen waar we het vragen doet zijn best maar jammer niks vrij. Uiteindelijk na vragen van ons, mogen we onze tent in een privé tuin zetten....gelukkig!! Onder de bomen, met een ware douche met ook nog warm water, wat een geluk!! Dit is ook Griekenland. Leuk hè!!
Nou wordt vervolgd
Heel veel groeten weer. Jan en Yolanda
Ps met ons alles goed, horen vanacht van de brand op Samos (vreselijk)waar we lang waren, dus geen zorgen zitten op het vaste land nu

• 02 September 2019 - 17:43

Anton En Judith:

ben er eens echt voor gaan zitten om bij te lezen.
    Wat een verhalen en wat fijn, dat jullie zó kunnen genieten en zoveel positieve levenslessen ervaren.
    Ik zit helemaal mee te genieten.
    Het ga jullie goed op jullie verdere reis. lvgr

• 04 September 2019 - 19:02

Corrie En Bas :

Hallo lieve Jan en yolanda,
    Ik ben er maar eens even voor gaan zitten om de verhalen te lezen al heb ik ook het een en ander via de app gehad van jullie. Wat een avontuur en wat mooi om dat mee te mogen maken. Jullie in de zon en op dit moment komt de regen hier met bakken uit de hemel gevallen. Dus zo'n mooie verhalen brengt me toch een hoop warmte. Jullie zijn echt een stelletje avonturiers. Lekker genieten, we volgen Jullie op de voet.
    Liefs van je nicht uit Maastricht en Bas