Jan en Yolanda op de fiets - Reisverslag uit Compiègne, Frankrijk van Yolanda en Jan Dongen - WaarBenJij.nu Jan en Yolanda op de fiets - Reisverslag uit Compiègne, Frankrijk van Yolanda en Jan Dongen - WaarBenJij.nu

Jan en Yolanda op de fiets

Door: yolanda

Blijf op de hoogte en volg Yolanda en Jan

09 Juli 2017 | Frankrijk, Compiègne

14e verslag
28 juni 2017
dag 45
Vandaag een dag die wisselt qua weer, de temperatuur is nog best hoog, 26 graden , de zon komt en gaat en dat gaat, zo ook met de bewolking. Af en toe in een bushokje om de bui te ontlopen, het werkt prima, fiets en persoon alles droog, fruitje erbij wat drinken en wachten. Een kwaliteit die je nu even moet inzetten.
Ik merk dat dat soms voor Jan lastig is, die neigt wat sneller met kom het is weer opgeklaard, we gaan weer, Ik ben wat voorzichtiger hierin, immers nat is ook zo balen.
We rijden langs prachtige ,rustige, wegen, minder dorpen nu. Elke kerktoren is er een maar vaak een woongemeenschapje, met 3 huizen. De schoolbusjes rijden regelmatig voorbij, je ziet ook moeders met een kind achterop naar een centraal punt rijden in de polder en daar stopt de bus dan, iets wat wij veel minder kennen. Dit beeld zagen we ook wel in Spanje .
We zien ook dat het gemeentehuis vaak een combi is met een ini mini school, paar klasjes, oud gebouw maar ook daar spelen de kinderen op het pleintje uitgelaten voetbal in de pauze.
Zo ook waren we in België de 2e dag van de tocht in een flinke hoos terecht gekomen, we zochten snel naar een afdak en terwijl ik daar stond voelde ik aan de deur, die was open. Ik open, na even kijken de deur en sta in de aula van een school. Even later komt er een medewerker en meldt dat het een school is maar dat we mochten schuilen. Ondertussen gaat de schoolbel, en stromen de kinderen naar buiten, jas aan , capuchon op en spelen maar op het binnenplein, dolle pret in de regen, ja die ervaren dat blijkbaar anders dan wij.
In dit gebied zien we ook enorm veel watertorens, in allerlei kleuren, modellen, wel of niet beschilderd, hel bijzonder. De windmolens zijn hier ook vet bezaaid en enorm grote sproeiinstallaties van tig meter breed over de velden om te sproeien. De aquaducten die we veel in Spanje zagen zien we hier nauwelijks onderweg.
We merken ondanks dat het weer wat minder wordt dat de wind ons zoals heel veel dagen gunstig gezind blijft, we hebben heel vaak de wind aan de zijkant of schuin op de kop, dus daar mogen we niet over mopperen, want als hier de wind op kop komt dan wordt het een stuk lastiger om te fietsen.
Wat ook grappig is, is dat ons lijf prachtig bruin is geworden op selectieve plekken.
De linker kant , dus buitenkant been links en li arm is veel bruiner dan rechter kant van ons lijf. Om nog gedetailleerder te worden, de handen zijn minder bruin , voeten spierwit tot de enkels. Het ziet er inmiddels aardig uit zou ik zeggen. In de sauna hebben we vast bekijks..
We zien aankomen dat we als alles goed gaat zondag middag thuis zullen zijn. Het lijkt ons ook een mooie dag omdat er dan ruimte is voor mensen om even te komen groeten. we zouden dat allebei ook leuk vinden na deze tocht om zo te eindigen.
Daarna zullen we samen thuis gaan landen want we weten dat dat toch wel heel bijzonder voelt en tijd nodig heeft na deze reis, met alle indrukken etc.
We slapen vandaag Mantes.

29 juni 2017
dag 46
We moeten concluderen dat tot nu toe de voorspellingen qua weer erg zijn meegevallen, gelukkig!
Het is vandaag 30 graden en droog.
De wind in de rug. Het is een zware dag, veel klimmen, stijle stukken die weliswaar korter zijn maar wel heftig.
Ik zie aan mijn lijf dat het toch na al die weken wel wat kruim kostte, ik voel me goed, heb niet het idee dat ik moe ben, slaap goed.
jan geeft aan dat hij zich goed voelt, is ook duidelijk gewicht kwijt geraakt . Voor hem is de laatste week van de tocht het "zwaarst"geweest omdat hij gemakkelijker fietst en klimt dan ik, maar hij heeft veel op kop gereden voor mij om mij te ontlasten en dat kost energie blijkbaar.
We zijn vanavond in Compiegne een prachtige , gezellige oude stad, waar je nog enorm veel kan bekijken.
We vinden het ook een goed plan om in de komende tijd een keer naar zulke plaatsen toe te gaan en dan in de buurt te kamperen om van daaruit de steden te kunnen bezoeken, op het gemak zonder fiets de stad te bezichtigen, dat in combinatie met deze reis zoals wij het gekozen hebben te doen gaat dat niet. Dus genoeg ideeen voor een nieuwe reis toch!

Ik ontdek ook dat de verslagen die ik geschreven heb , soms gewoon (deels) niet op de site beland zijn maar ook dat ik de email adressen lijkt wel, steeds moet selecteren om te zorgen dat iedereen een bericht ontvangt, dat wisten we niet dus we hopen dat mensen die geen bericht meer kregen blijkt, nu de verslagen nog kunnen lezen als ze dat leuk vinden. ja internet en onbekendheid met dit alles veroorzaakt dit soort dingen, sorry. De bedoeling van ons was dat iedereen het steeds kreeg en kon lezen, dat is jammer genoeg niet helemaal gelukt !!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yolanda en Jan

samen op pad met de fiets naar Griekenland

Actief sinds 14 Mei 2017
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 17483

Voorgaande reizen:

26 Juni 2022 - 29 Oktober 2022

Tour Frankrijk Spanje op de fiets

21 April 2019 - 21 Oktober 2019

Op de fiets van Kaatsheuvel naar Griekenland

14 Mei 2017 - 14 Juli 2017

Naar Santiago de compostella 2017

Landen bezocht: