Jan en Yolanda op de fiets - Reisverslag uit Maubourguet, Frankrijk van Yolanda en Jan Dongen - WaarBenJij.nu Jan en Yolanda op de fiets - Reisverslag uit Maubourguet, Frankrijk van Yolanda en Jan Dongen - WaarBenJij.nu

Jan en Yolanda op de fiets

Door: Yolanda

Blijf op de hoogte en volg Yolanda en Jan

04 Juni 2017 | Frankrijk, Maubourguet

6e verslag
31 mei 2017
Vannacht in uzerche geslapen in een keurig hotelletje. Super lieve mensen, fietsen mochten meteen in de garage. Heerlijk biertje geprobeerd zoveel mogelijk te schrijven over onze toer. Vanavond heerlijk uiteten geweest, goed geslapen en fris weer op. Na een goed ontbijt, spullen weer schoon en geordend in de tassen.
Uzeche is een mooie kleine stad aan het water en weet er zijn er inmiddels zeer veel gepasseerd. Er zijn veel heuvels en bergen maar ook ontzettend veel watertjes, meertjes, enorme rivieren en ze hebben allemaal een naam. Zoals alle wegen een nummer hebben, een voor ons meestal j, c , d weg. Vaak zeer rustig maar wel goed. De slechte wegen kunnen we op 1 hand tellen gelukkig.
Tot nu toe geen lekke banden gereden of nog andere problemen gehad. Het zitten is nu goed , bilprobleem is over met behulp van tegaderm, werkt super.
Goed we fietsen uzerche uit met meteen een fikse klim en prachtig uitzicht op het stadje, de nodige foto's worden gemaakt.
Het is bloedheet maar wel wat grijs. Rond 13.15 een enorme donkere lelijke lucht en snel veel gerommel boven ons. We gokken erop dat we Brive la gaillarde kunnen halen als we effe gas erop zetten en dat met een klim erin, ja zul je net zien maar we redden het.
We rijden de stad in en meteen begint het kei hard te regenen, een wolkbreuk. We duiken onder het 1 e beste afdak , gelukkig wij staan veilig en droog. We maken meteen gebruik om maar te lunchen, dat komt mooi uit toch. Het valt met bakken uit de hemel, jeetje zeg, we zien het nu ook opentrekken dus na een uur rijden we weer droog door.
We hebben er nu 1480 km opzitten, het wordt al wat!
Via een achterlijk stijle klim na coisnac stevenen we op Turenne af, prachtig mooi plekje. Via Sarresce komen we in Martel op een mooi muniscipal camping. Geen kantoor, wel een mooi plekje en heerlijke schone douches en toilet. We ontdekken dat de 2 nl die al eerder zagen ook hier weer hun tent hebben geïnstalleerd. We zetten ook onze hut weer op en rijden naar het dorpsplein alwaar we hartelijk ontvangen worden door het ontvangst commitee.
We hebben weer veel verhaal, lol en drinken het welverdiende pilsje. Later koken we met elkaar en sluiten een kei leuke avond af.
Dag 18 1 juni 2017
Zoals altijd om 7.00 uur de wekker en aan de bak om weer weg te komen. Via de bakker, waar we onze tas vullen met altijd 2 lekkere dingen voor bij de 1 e koffie, vaak is dat een grote appelkoek , die eet nl vlot en fris op of een raisin smaken meestal ook goed, gaan we op pad. Nog even gevraagd of ze onze pain cereales wilde snijden op de machine... nou nee dat mocht niet maar dan maar dikke hammen met het brood mes kan ook.
We fietsen vandaag richting cahors in de Dordogne. Wat een variëteit biedt Frankrijk , je blijft kijken. We passeren rocamadour, echt super fantastische uitzichten , flinke klimmen prachtig oude stad en er is ook drukte .
We zien af en toe een loper gaan. Na rocamadour is het flink trappen , kort dalen en weer omhoog nou die bijten echt in je kuiten. We blijven toch wel goed draaien , veel drinken , zn op het kerkhof water bijvullen want winkels zijn vaak schaars op de route, soms vragen we het gewoon langs de weg want geen drinken is geen optie met deze temperaturen.
We rijden op Vers af, een mooie afdaling met veel fruit en noten bomen langs de weg. Het reed zo goed dat na ons gefouirrageerd te hebben. Met 4 puddinkjes en 1,5 liter cola, ja je gelooft het niet maar ook deze fiets reis is cola toch vaak favoriet. Zoet , fris , koud daar kan je weer op door. De dame van de winkel biedt een klein flesje aan maar wij doen niet voor minder als 1,5 Liter.Ze lacht en zwaait ons uit. Er komt een Belg aanfietsen terwijl we eten en drinken, hij is sinds april onderweg en. Nu richting huis met zijn fiets, leuk om even de verhalen te horen, hij was jammer genoeg niet erg positief over de route st Jacques, al die wandelaars die al vroeg opstaan , hij was er klaar mee zei hij. We groeten elkaar en geven onze stalen ros nog een duwtje , mooi langs de rivier naar cahors. We rijden naar de camping en wie staan daar ,weer die 2 Nederlanders .We duiken op de camping even in het zwembad , schrijven een kaartje aan Ruben en Thomas en eten lekker in de stad. Cahors een mooie oude stad waar je veel kunt rondscharrelen.
Dag 19 2 juni
Het is lastig om cahors uit te komen , we doen onze boodschappen en verlaten via een mooi oude brug de stad. Het is erg druk , smal dus opletten voor ons, de spiegels die we hebben zijn goud waard voor ons.
Het is vandaag een rit door allerlei fruit, weinig insecten tot nu, dus dat is relaxed . We komen rond 14.30 in moissac, kiezen er voor op tijd te stoppen en ons neer te strijken op de camping aan de tarn, we vinden hem na wat zoeken dwars over een enorme kermis in het dorp , meerdere bruggen , canapé , rivieren maar we komen uiteindelijk op onze plek.
Wederom zijn onze welbekende maten er weer, bijzonder dat we elkaar toch steeds weer treffen.
We staan aan het water, onze Zwitserse buren laden onze power bank op zodat we weer genoeg stroom bij ons hebben. De mio staat heel de dag op de USB dus die redt het prima .
Vannacht een flinke bui gehad, als we opstaan is het droog, maar natte spullen inpakken is nooit fijn.
Dag20 3 juni 2017
Vandaag van moissac naar castra verduzan
Een lastige dag omdat het ontzettend hard regende, je zit helemaal in het plastic , zweet je een bult , je moet ontzettend opletten vooral bij afdalen, we merken ook dat schakelen met doorweekte handen niet lukt, je glijdt over je schakelgrip waardoor je niet kan schakelen. Oplossing fietshandschoen aanhouden . We besluiten door te rijden, immers dit is niet zomaar even een bui maar een keigrijze natte dag. We zien de wandelaars in de stromende regen door bikkelen.
Er loopt een stel op de route met bepakte ezel, bijzonder dat kan ook.
We arriveren in castera verduzon geen hotel vrij, immers het is Pinksteren. Gelukkig wel een keurige camping waar we uiteindelijk met 6 andere fietsers zullen bivakkeren.
We maken er iets gezelligs van ieder heeft wat lekkers bij , de sfeer is goed, lekker gekookt en nageborreld en zoals een pelgrim betaamd op tijd plat.
Dag 21 4 juni 2017
Vandaag een frisse dag 15 Gr dreigende lucht paar druppels gevallen . Vandaag voor het eerst 30 km gewoon bijna vlak gefietst, gewoon even verademing voor onze benen.
We zijn rond 14.30 in Maubouguet, in de hautes Pyreneeën. We vinden 1 hotel wat eigenlijk dicht blijkt maar de eigenaresse zag ons en bood ons een heerlijke kamer aan dus perfect.
Onderweg spraken we nog 2 nl die vanuit Lissabon fietsen. Ze nemen de route langs oude wegen terug maar hadden inmiddels begrepen dat het erg zwaar is, hadden al de dag afstand teruggebracht naar 40 - 50 km en vaker gelopen.
We worden ons bewust hierdoor dat het met ons erg goed gaat dat we mooie stukken fietsen elke dag , veel zien , blij zijn en tevreden zijn.
Morgen op naar Oloron st Marie de voorkamer van de oversteek door de Pyreneeën.
Iedereen weer plezier met lezen!
Foto ' s plaatsen is tot nu toe lastig hoe dan ook ze staan op zijn kant dus moeten hier nog wat in leren.
Allemaal groeten en degene die mee wilden op onze toer zitten nog steeds achterop ! Dag lieve allemaal
We gaan door ook dankzij de positieve berichten die we krijgen van jan zijn moeder over Louis. Hij is sinds woensdag in de volckaert voor revalidatie en het gaat goed met hem volgens onze info Louis heel veel sterkte en beterschap.

• 06 Juni 2017 - 09:34

Rien En Corry:

Eens lekker op het gemak, met de kaart ernaast jullie berichten gelezen. Dat was een hele trap zo dwars door Frankrijk. Chapeau, hoor kanjers!! En wat mooi dat je onderweg zoveel aardige mensen ontmoet. Maar uiteindelijk blijf je toch aangewezen op elkaar natuurlijk. En nu Noord-Spanje...Prachtige Sierra's en Costa's. Ohh, de Picos!! Zo mooi!! En dan op de fiets!! Vaak afstappen en genieten van al dat moois. Wij duimen voor goed fietsweer en kijken uit naar jullie verdere ervaringen. Veel fietsplezier en zorg goed voor elkaar.
    Lieve groet
    Rien en Corry